Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Anticipatory vowel-to-consonant coarticulation of Swedish voiceless fricatives [s], [ɕ] and [ɧ]

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för fonetik

    Författare :Lisa Thörn; [2022]
    Nyckelord :anticipatory coarticulation; fricatives; spectral moments; center of gravity; Swedish; vowel-to-consonant coarticulation; anticipatorisk koartikulation; frikativor; spektrala moment; svenska; vokal-till-konsonant ko- artikulation;

    Sammanfattning : In this thesis, anticipatory vowel-to-consonant coarticulation of Swedish fricatives [s], [ɕ], and [ɧ] was examined in isolated words and connected speech. 10 women and 10 men participated in the study, performing a production test where fricative-initial, real words were read as isolated words and in sentences. LÄS MER

  2. 2. Vokalkvalitetens effekt på uppskattad ljudtrycksnivå vid inspelning med strupmikrofon

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Lisa Thörn; [2020]
    Nyckelord :accelerometer; strupmikrofon; vokalkvalitet; SPL; prosodi; uppskattad ljudtrycksnivå;

    Sammanfattning : Vid undersökandet av röstkällan, och då framförallt röstkvalitet ur ett lingvistiskt perspektiv, är inspelning med accelerometer, eller strupmikrofon, en lovande metod som dock är i behov av förbättring. En ännu okänd aspekt är om vokalkvalitet påverkar korrelationen mellan sig- nalerna från strupe och mun, vilket denna studie ämnade klargöra. LÄS MER

  3. 3. Walk the talk – för en trovärdig hållbarhetsprofilering : En förklarande studie om sambandet mellan internal-external brand alignment och employee advocacy

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Madelene Eriksson; Lisa Thörn; [2019]
    Nyckelord :Sustainability marketing; Employee advocacy; Internal marketing; Brand; Hållbar marknadsföring; Employee advocacy; Intern marknadsföring; Förtroende; Brand commitment; Employer branding;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet och CSR är idag en självklarhet i många nordiska företag. Under de senaste åren kan även en ökning konstateras i konsumenters vilja att betala mer för hållbara produkter. LÄS MER

  4. 4. Revisionens värde i kommunala bostadsaktiebolag : En undersökande studie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Julia Frölander; Lisa Thörn; [2018]
    Nyckelord :Auditing; perceived value; public housing companies; layman auditing; Revision; upplevt värde; kommunala bostadsaktiebolag; lekmannarevision;

    Sammanfattning : Introduktion: Revisionen har sedan länge haft en viktig roll i att säkerställa tillförlitligheten hos företags finansiella information men kan utöver detta ses som betydligt mer flerdimensionell i och med sin rådgivande funktion. Att utforska vilka värden de som företräder de redovisningsskyldiga bolagen upplever av revisionen kan vara värdefullt då de både påverkar och påverkas av denna. LÄS MER

  5. 5. Differentiering : ett sätt för Uppsalas cityhandel att konkurrera med externhandeln

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Eriksson; Andreas Åker; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utbyggnaden av externhandeln under de senaste decennierna har medfört en ökad konkurrens för cityhandeln i Sverige. De olika marknadsplatserna präglas av en allt större likriktning av butiksutbudet, framför allt när det gäller andelen kedjebutiker. LÄS MER