Sökning: "Lyhörda lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Lyhörda lärare.
1. "Framför allt handlar det om att skapa relationer" : En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att studera inkluderingsarbete från ett idrottslärarperspektiv, för att ge en bild av hur arbetet med inkludering ser ut och vilka utmaningar lärarna ställs inför. Detta för att bidra med kunskap om hur en god lärmiljö skapas så att fler elever kan ges möjlighet att uppnå kunskapskraven. LÄS MER
2. Barns delaktighet och inflytande i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur lärare i fritidshem resonerar om och arbetar med barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter eller utmaningar som uppstår i arbetet med delaktighet och inflytande i fritidshemmet. Genom semistrukturerade intervjuer besvaras frågor som svarar mot studiens syfte och frågeställningar där sex utbildade lärare i fritidshem från fem olika skolor intervjuats. LÄS MER
3. Lärares uppfattningar om elevers delaktighet i den anpassade grundskolan : En intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Elevers rätt till delaktighet finns beskrivet i flera av skolans styrdokument. Lärares syn och tolkning av hur delaktighet och inkludering ska fungera i skolans dagliga arbete skiljer sig åt. LÄS MER
4. En nyexaminerad matematiklärares förändrade positioneringar : Berättelsen om Gert
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : När man börjar läsa in sig på dagens forskning som rör just nyexaminerade lärare blir det väldigt snabbttydligt att det är en krävande och hektisk vardag som väntar dem. De nyexaminerade lärarna mötersvårigheter i den kollegiala kommunikationen, vilket ökar stressen i deras vardag. LÄS MER
5. ”Utan matte tror jag att samhället skulle kollapsa” : Arbetssätt som gynnar elevers progression inom matematikundervisning i årskurs 6 – ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : I den här studien undersöktes hur eleverna ser på sitt eget lärande och vadsom får dem att känna sig motiverade. Mot den bakgrunden kan lärare få en större förståelseför vad eleverna anser är viktigt och på så sätt förhålla sig kritiskt till sin egen undervisning. LÄS MER