Sökning: "Mäkelä"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade ordet Mäkelä.

  1. 21. Patientens upplevelse av en förändrad tillvaro efter diagnostisering av diabetes mellitus typ 2 : Litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elin Kristiansen; Wendy Guevarra Mäkelä; [2017]
    Nyckelord :diabetes typ 2; typ 2-diabetes; tillvaro; upplevelse; livsstilsförändringar; egenvård; patientperspektiv;

    Sammanfattning : Diabetes mellitus typ 2 är en kronisk sjukdom som innebär hyperglykemi orsakad av insulinresistens i kroppens vävnader. Långvarig hyperglykemi kan orsaka komplikationen angiopati vilket medför ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och metabolt syndrom. Sjukdomen utvecklas långsamt och påverkas av livsstil och arv. LÄS MER

  2. 22. Facilitators to support participation in physical activities for children with physical disabilities : A systematic literature review

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jonna Mäkelä; [2016]
    Nyckelord :children; adolescents; physical disability; participation; PA; facilitators; ICF-CY;

    Sammanfattning : Not participating in physical activities is considered to be a risk factor for the health and well-being of children, especially children with physical disabilities. Nonetheless, children with physical disabilities tend to participate less in physical activities than children without disabilities. LÄS MER

  3. 23. Överlämning av stora projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Charles Mäkelä; [2016]
    Nyckelord :success factors; failing factors; handover; mega projects; stora projekt; överlämning; framgångsfaktorer; motverkande faktorer; survival of the unfittest; Hallandsåstunneln; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att belysa hur en effektiv överlämning av stora projekt från entreprenad till drift och underhåll går till. Syftet är också att undersöka vilka nyckelfaktorer som skapar framgång och motgång i denna fas av projektet Frågeställning i studien är: Hur görs en effektiv överlämning av ett stort projekt? Vilka faktorer skapar framgång tillika motgång för projektets överlämning? Varför påverkas överlämningen av dessa faktorer? Arbetet är en kvalitativ fallstudie. LÄS MER

  4. 24. "Jag var tvungen att göra någonting"

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fanny Mäkelä; [2016]
    Nyckelord :Volunteering; Motivation; Experience; Reflexion; Narrative thematic analysis; Civil society; Malmö City;

    Sammanfattning : The aim of this study is to deepen the understanding of how a grass root initiative evolves to become a Non-Governmental Organization based on the example of Refugees Welcome to Malmö and to explore how and why people become volunteers, how the volunteers describe their motivation and experiences of becoming and to be a volunteer in this context, and finally how they think and reflect upon their engagement four months later. Based on semi-structured interviews with ten volunteers who helped asylum seeking refugees in the fall of 2015 in Malmö, this study shows that the main reason for how and why they became volunteers was a combination of an inner motivation and will to help and the possibility to easily get engaged in voluntary action with others. LÄS MER

  5. 25. Bedömningsprocesser i praktiken : Hur läraren arbetar med kamratbedömning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Mäkelä; Josefin Lindström; [2015]
    Nyckelord :bedömning; observation; intervju; formativ bedömning; kamratbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare arbetar med bedömningsprocesser i klassrummet, med ett särskilt fokus på kamratbedömningsmoment. Studien svarar på forskningsfrågorna om hur läraren klargör målen för eleverna, på vilka sätt lägger läraren en grund för att kamratbedömningen ska bli framåtsyftande, samt vilka metoder läraren använder för kamratbedömning. LÄS MER