Sökning: "Makt i lärandet"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden Makt i lärandet.

  1. 16. Kollegialt lärande : Förskollärares upplevelser och arbete med kollegialt lärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emilia Arneving; Vendela Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Kollegialt lärande; utvecklingsarbete; arbetsplatsträff APT ; handledning; kompetensutveckling; systematiskt;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen ”Kollegialt lärande - Förskollärares upplevelser och arbete med kollegialt lärande” (Collegial learning - Preschoolteachers experiences and work with collegial learning) är att bidra med kunskap om hur förskollärarna definierar begreppet kollegialt lärande och hur de säger sig arbeta med kollegialt lärande i verksamheten. I studien undersöktes också vilka positiva effekter och vilka svårigheter som finns med ett kollegialt lärande. LÄS MER

  2. 17. Makten över lärandet : Lärares uppfattningar om formativ bedömning sett ur ett maktrelationsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pål Christensson; [2017]
    Nyckelord :ansvarighet; bedömning för lärande; fenomenografi; formativ bedömning; lärande; makt; maktrelationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur maktrelationerna visar sig i lärares användning av formativ bedömning. En fenomenografisk metod användes för att ta fram en variation av föreställningar kring formativ bedömning. LÄS MER

  3. 18. Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Johansson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogers barnsyn; lärandesituationer; förskola; inflytande; delaktighet och lek;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka föreställningar har pedagogerna om barns inflytande och delaktighet? • Hur förhåller sig pedagogerna till barns lek? • På vilket sätt konkretiserar pedagogerna lärandesituationer? Teori: Fenomenografin som innefattar utvecklingspedagogiken. LÄS MER

  4. 19. Vägen till ett kollektivt lärande : en studie om organiserande inom ett team i Samordningsförbundet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara-Maria Dahlström; Monika Andersson; [2016]
    Nyckelord :Kollektivt lärande; organisering; nätverk; team; offentlig verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur ett kollektivt lärande skapas inom ett team och hur detta lärande kan bli till ett mervärde för hela organisationen. Våra tre frågeställningar är: Hur skapas det kollektiva lärandet inom ett team? Vilka faktorer påverkar interaktionen och kommunikationen inom ett team? samt Hur kan ett team ta tillvara den kollektiva kompetens som skapas i teamet och omvandla det till ett mervärde för hela organisationen? För att få svar på våra frågeställningar har vi genomfört intervjuer med samverkanskoordinatorer inom ett team i Samordningsförbundet. LÄS MER

  5. 20. Små citroner gula : En studie i hur estetiska lärprocesser iscensätts, värderasoch realiseras, samt hur en lärmiljö med – ”The Wow Factor”påverkar inlärning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Selstam; [2015]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; lärmiljö med sinnen; ”Wow Factor”; kreativitet; stimulans; identitets-utveckling; makt; bedömning; utbildning; kvalitétsutveckling av estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur estetiska lärprocesser används för att stimulera lärandet och utveckla eleverna på gymnasial nivå i ämnet religionskunskap. För att få svar har under-sökningen fokuserat på hur estetiska lärprocesser iscensätts i praktiken, kopplat till teori om hur dessa lärprocesser kan påverka och stimulera elevens utveckling och lärande. LÄS MER