Sökning: "Makt i lärandet"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden Makt i lärandet.

  1. 6. “Kompetens och attityd kring digitalaverktyg i svenska förskolor” : En studie om förskollärares förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Sjölen; [2022]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; attityder; maktperspektiv; digitala verktyg; förskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagogers attityder kring de digitala verktygen i förskolan påverkar deras egen kompetens. Så att de på ett adekvat sätt kan bidra till barnens utveckling och lärande via digitala verktyg. LÄS MER

  2. 7. Lärande genom litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Zuniga; Klara Skogulf Björnskär; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på vad högstadie- och gymnasieelever lär sig genom litteratursamtal. Arbetet utgår från frågeställningen: Hur är litteratursamtal givande för elevers lärande och vilka faktorer påverkar utfallet? I metoden går vi igenom sökprocessen och urvalsprocessen för de källor som ligger till grund för detta arbete. LÄS MER

  3. 8. Greppa tillsammans : En kvalitativ studie om betydelsen om hur lärare arbetar med att undervisa och befästa matematiska begrepp i årskurs 1–3

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikaela Karlsson Gaetani; Fassika Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; kartläggning; lärarperspektiv; makt; matematiska begrepp; pragmatism; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett lärarperspektiv, fördjupa kunskapen om hur lärare beskriver att de arbetar med och kartlägger matematiska begrepp i matematikundervisningen i årskurs 1–3. Studien utgår ifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  4. 9. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  5. 10. KUNSKAPSKRAV I DEN SVENSKA SKOLAN : En kritisk diksursnanalys baserad på övergripande mål och riktlinjer för utbildningen i grundskolan Lgr11

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Kunskapskrav; betyg; prov;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och diskutera de föreställningar som råder kring kunskapskrav, betyg och prov ur läroplanens textavsnitt Kunskapskrav för högstadiet och vilka konsekvenser olika tolkningar från betygsättande högstadielärare kan innebära och hur användningen av kunskapskrav, betyg och prov påverkar eleven. Studien är kvalitativ och är skriven utifrån diskursanalys som ser språket som en konstruktion och det som studeras är hur olika begrepp eller diskurser är konstruerade. LÄS MER