Sökning: "Makt i lärandet"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Makt i lärandet.

  1. 21. Den särskilda undervisningsgruppen. Fokusgruppintervjuer med två elevhälsoteam

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Fosselia Wiklund; [2014-06-26]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; inkludering; exkludering; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur personal inom två elevhälsoteam resonerar kring elever och verksamhet i särskilda undervisningsgrupper. Centrala frågeställningar för studien är; • Hur beskrivs elever som går i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskrivs inskrivningsprocessen till den särskilda undervisningsgruppen? • Vilka metoder, arbetssätt och mål uttalar elevhälsoteamen för verksamheten i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskriver elevhälsoteamen arbetet med återinskolningsprocessen? Teori: Utgångspunkt för analysen av elevhälsoteamets resonemang är ett sociokulturellt perspektiv på kommunikation och samspel, lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 22. Bedömning i skolan : En intervjustudie med grundskoleelever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zeinab Hammoud; [2014]
    Nyckelord :Elevperspektiv; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har under historiens gång haft olika syn på bedömning och genomfört olika former av betygssystem. I och med den nya förändringen i skolan 2012 ändrade man det svenska betygsystemet och betygsättningen började införas redan i årskurs 6 i grundskolan. LÄS MER

  3. 23. Medarbetarsamtal som verktyg för att främja lärande : En kvalitativ studie om medarbetarsamtalets påverkan på lärandet i organisationer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Ulenius; Anna Gruvberger; [2013]
    Nyckelord :medarbetarsamtal; lärande organisationer; lärande; motivationsfaktorer; maktpositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka chefers och medarbetares upplevelser av huruvida medarbetarsamtalet påverkar lärandet i organisationer. Med hjälp av våra frågeställningar som berör lärande, motivationsfaktorer och maktpositioner i medarbetarsamtalet, ämnar vi ta reda på huruvida dessa har en inverkan på lärande i organisationerna. LÄS MER

  4. 24. Med utveckling som ledstjärna : En kritisk diskursanalys om hur begreppet kompetensutveckling framträder i ett företags texter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tina Gustavsson; Jenny Claesson; [2012]
    Nyckelord :discourse; critical discourse analysis; competence development; informal and formal learning; development; diskurs; kritisk diskursanalys; kompetensutveckling; informellt och formellt lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur kompetensutveckling som begrepp framträder i ett företags texter och dokument. Vi avser att belysa språkets och textens makt i de sociala relationerna i en verksamhet med hjälp av en diskursanalys. LÄS MER

  5. 25. "De tar kort på mig när jag var utklädd - men jag vet inte varför" : En intervjustudie om barns uppfattningar om dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Inger Palm; [2012]
    Nyckelord :Barns-perspektiv; barns-uppfattningar; dokumentation; förskola;

    Sammanfattning : Linnéuniversitetet Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap Arbetets art:  Examensarbete, 15 hp Lärarprogrammet   Titel: ”De tar kort på mig när jag var utklädd – men jag vet inte varför En intervjustudie om barns uppfattningar om dokumentation.   Engelsk titel: ”They were taking photos of me when I was rigged out – however I don´t know the reason” Children´s opinion about documentation – an interview study. LÄS MER