Sökning: "Makt i lärandet"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Makt i lärandet.
21. Den särskilda undervisningsgruppen. Fokusgruppintervjuer med två elevhälsoteam
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur personal inom två elevhälsoteam resonerar kring elever och verksamhet i särskilda undervisningsgrupper. Centrala frågeställningar för studien är; • Hur beskrivs elever som går i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskrivs inskrivningsprocessen till den särskilda undervisningsgruppen? • Vilka metoder, arbetssätt och mål uttalar elevhälsoteamen för verksamheten i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskriver elevhälsoteamen arbetet med återinskolningsprocessen? Teori: Utgångspunkt för analysen av elevhälsoteamets resonemang är ett sociokulturellt perspektiv på kommunikation och samspel, lärande och utveckling. LÄS MER
22. Bedömning i skolan : En intervjustudie med grundskoleelever i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den svenska skolan har under historiens gång haft olika syn på bedömning och genomfört olika former av betygssystem. I och med den nya förändringen i skolan 2012 ändrade man det svenska betygsystemet och betygsättningen började införas redan i årskurs 6 i grundskolan. LÄS MER
23. Medarbetarsamtal som verktyg för att främja lärande : En kvalitativ studie om medarbetarsamtalets påverkan på lärandet i organisationer
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka chefers och medarbetares upplevelser av huruvida medarbetarsamtalet påverkar lärandet i organisationer. Med hjälp av våra frågeställningar som berör lärande, motivationsfaktorer och maktpositioner i medarbetarsamtalet, ämnar vi ta reda på huruvida dessa har en inverkan på lärande i organisationerna. LÄS MER
24. Med utveckling som ledstjärna : En kritisk diskursanalys om hur begreppet kompetensutveckling framträder i ett företags texter
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur kompetensutveckling som begrepp framträder i ett företags texter och dokument. Vi avser att belysa språkets och textens makt i de sociala relationerna i en verksamhet med hjälp av en diskursanalys. LÄS MER
25. "De tar kort på mig när jag var utklädd - men jag vet inte varför" : En intervjustudie om barns uppfattningar om dokumentation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Linnéuniversitetet Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap Arbetets art: Examensarbete, 15 hp Lärarprogrammet Titel: ”De tar kort på mig när jag var utklädd – men jag vet inte varför En intervjustudie om barns uppfattningar om dokumentation. Engelsk titel: ”They were taking photos of me when I was rigged out – however I don´t know the reason” Children´s opinion about documentation – an interview study. LÄS MER