Sökning: "Makt i lärandet"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden Makt i lärandet.

  1. 11. Det interorganisatoriska lärandet i coopetition mellan banker och fintechbolag : Hur lärandet går till i en relation som genomsyras av både samarbete och konkurrens.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Annie Dämbäck; Sofie Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Interorganizational learning; Coopetition; Absorptivelearning capacity; Fintech companies; Banks; Power; Interorganizational dependence; Digitization; Finance; Interorganisatoriskt lärande; Coopetition; Absorberande inlärningskapacitet; Fintechbolag; Bank; Makt; Beroende; Digitalisering; Finansmarknaden;

    Sammanfattning : Introduktion Digitaliseringen har lett till att flera nya aktörer trätt in på finansmarknaden och kundbehov har ändrats. Bankerna har därför behövt genomgå förändringar för att klara sig på marknaden. Detta har de gjort genom att bland annat ha ingått samarbeten med fintechbolag. LÄS MER

  2. 12. Diskursiva praktiker som kan påverka flerspråkiga elevers identitet och lärande i matematikklassrummet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mari Lindström; [2019]
    Nyckelord :matematiklärande; flerspråkighet; Gee; identitet; Foucault; makt; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur diskursiva elev- och lärarpraktiker kan påverka flerspråkiga elevers identiteter och lärande i matematikklassrummet. Undersökningsobjektet är flerspråkiga elever i årskurs åtta på tre olika skolor. Frågeställningarna handlar om språkanvändningen hos flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 13. Lärandet av nya ord : Normkritiskt språkbruk i vardagen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Olivia Åkerberg; [2019]
    Nyckelord :Informellt lärande; språkaktivism; språkförändring;

    Sammanfattning : Språket gör att människor kan vidmakthålla, förändra och förstå värderingar, normer och strukturer i samhället. Det är alltså genom språket människor upprätthåller den diskrimineringsstruktur som finns i samhället idag, där ett visst kön, etnicitet, sexuell läggning och utseende generar mer makt och mer social acceptans än andra. LÄS MER

  4. 14. Undervisning i förskolan : En diskursanalys av förskollärares uppfattningar av undervisningsbegreppet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kicki Evangelatou; Jessika Kantokorpi; [2018]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; undervisning; Läroplan; förskollärare; diskursanalys; Foucault; makt; subjektsskapande; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur införandet av undervisningsansvaret, i den reviderade Läroplanen 2018 påverkar förskollärarna i deras yrkesroll. Vi har genomfört en enkätundersökning där verksamma förskollärare svarat på öppna frågor och därmed utgått från både kvantitativ och kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 15. ”Alla får vara med och leka” : En kvalitativ undersökning om hur förskolepersonalens förhållningssätt och kunskaper om sociala relationer påverkar barns möjlighet till lek och lärande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Karlsson; Angelica Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lek; lekförståelse; förskolepersonalens roll; makt; förskola;

    Sammanfattning : Förskolan är starten på det livslånga lärandet och genom leken kan barnen utvecklas och skapa lärande. Trots att barnen leker stora delen av dagen finns det en risk att de inte får medverka och känna sig inkluderade i leksituationer. Syftet var att undersöka förskolepersonalens roll för barns skapande av sin lekförståelse. LÄS MER