Sökning: "Fintechbolag"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Fintechbolag.

  1. 1. Kunskapshantering på ett fintechbolag - En kvalitativ studie om uppfattning och främjande av kunskapsspridning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Fanny Juhlin; Sofia Jerndal; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; knowledge sharing; fintech company; enabling factors culture; leadership; technology; measurement ; organizational factors; individual factors; technical factors; Kunskapshantering; kunskapsspridning; fintechbolag; möjliggörande faktorer kultur; ledarskap; teknik; mätning ; organisatoriska faktorer; individuella faktorer; tekniska faktorer;

    Sammanfattning : Kunskap är en resurs som många företag baserar sin verksamhet på. Detta ställer dock krav på en fungerande kunskapsspridning för att företaget ska kunna nyttja resursen till fullo. LÄS MER

  2. 2. Att synas eller inte synas på sociala medier : En kvalitativ studie om hur sociala medier kan användas som marknadsföringskanal inom B2B

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Filippa Grünberger; Lovisa Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Fintech; social media; B2B; relationship marketing; customer engagement; Fintech; sociala medier; B2B; relationsmarknadsföring; kundengagemang;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen har gett upphov till flertalet sociala medieplattformar för individer samt företag att kommunicera på, vilket kan ifrågasätta den traditionella marknadsföringen. Fintechbranschen är ett exempel på en bransch som tagit tillvara på de möjligheter som kommit med digitaliseringen. LÄS MER

  3. 3. Kunden har alltid rätt? : Hur arbetet och styrningen av tjänsteinnovation ser ut hos FinTech-bolag och storbanker i Sverige.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jacob Breidmer; Peter Skarlöv; [2020]
    Nyckelord :Innovation; Service Innovation; Innovation Management; FinTech; Major Banks; Sweden.; Innovation; Tjänsteinnovation; Innovationsstyrning; FinTech; Storbanker; Sverige.;

    Sammanfattning : Studiens syfte avser att öka kunskapen kring tjänsteinnovation hos svenska FinTechbolag och storbanker samt att ta reda på hur de olika typerna av bolag arbetar med att styra denna typ av innovation. Vidare är syftet att identifiera samt förklara likheter och skillnader som existerar kring arbete och styrning av tjänsteinnovation hos FinTech-bolag och storbanker i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Det interorganisatoriska lärandet i coopetition mellan banker och fintechbolag : Hur lärandet går till i en relation som genomsyras av både samarbete och konkurrens.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Annie Dämbäck; Sofie Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Interorganizational learning; Coopetition; Absorptivelearning capacity; Fintech companies; Banks; Power; Interorganizational dependence; Digitization; Finance; Interorganisatoriskt lärande; Coopetition; Absorberande inlärningskapacitet; Fintechbolag; Bank; Makt; Beroende; Digitalisering; Finansmarknaden;

    Sammanfattning : Introduktion Digitaliseringen har lett till att flera nya aktörer trätt in på finansmarknaden och kundbehov har ändrats. Bankerna har därför behövt genomgå förändringar för att klara sig på marknaden. Detta har de gjort genom att bland annat ha ingått samarbeten med fintechbolag. LÄS MER

  5. 5. Modelling default probabilities: The classical vs. machine learning approach

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Filip Jovanovic; Paul Singh; [2020]
    Nyckelord :Machine learning; gradient boosting; pd-modelling; CatBoost; Random Forest; Logistic Regression; Maskininlärning; gradient boosting; fallissemangmodellering; CatBoost; Random Forest; Logistisk Regression;

    Sammanfattning : Fintech companies that offer Buy Now, Pay Later products are heavily dependent on accurate default probability models. This is since the fintech companies bear the risk of customers not fulfilling their obligations. LÄS MER