Sökning: "Maslows behovspyramid"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Maslows behovspyramid.

  1. 1. Weekendresor på Covid-vågor : En kvalitativ studie om vilka faktorer som har fått weekendresor att bli av innan, under och efter Covid-19

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Aleyna Vural; Mirtill Varga; Angela Baduujaa; [2023]
    Nyckelord :Weekend; Covid-19; Motivation; Säkerhet; Herzberg; Maslow;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka faktorer som spelar roll för weekendresenärer (som bor i svenska storstäder) när de väljer att resa bort och hur dessa faktorers betydelse har förändrats för dem mellan år 2018 och 2023. För att uppfylla syftet har empirin samlats in med hjälp av 16 semistrukturerade intervjuer där urvalet bestod av tolv kvinnor och fyra män som hade olika sysselsättningar, åldrar och familjeförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Hur har det påtvingade distansarbetet under pandemin påverkat arbetstagarens motivation?

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jennie Nielsenm; Sara Hallqvist; [2022]
    Nyckelord :Motivation; Distansarbete; Hemarbete; Pandemi; Covid-19;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin tvingade många anställda att ställa om till att arbeta hemifrån på distans. Omställningen skedde under relativt snabba förhållanden och varken arbetstagare eller arbetsgivare hann förbereda sig på förändringen. LÄS MER

  3. 3. Investeringar i fonder - en känslomässig affär

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Sovre; Hanna Åstrand; Dejan Maletic; [2022]
    Nyckelord :konsumentbeteende; fondsparande; emotioner; köpprocess; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Investeringar i fonder - en känslomässig affär - En kvalitativ intervjustudie om svenskars konsumtion av finansiella tjänster och emotionella aspekter av konsumentbeteende. Seminariedatum: 2021-01-13 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sandra Sovré, Hanna Åstrand, Dejan Maletic Handledare: Peter Svensson Nyckelord: konsumentbeteende, fondsparande, emotioner, köpprocess Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för vilka emotionella aspekter som påverkar de svenska fondspararnas konsumentbeteende och köpprocess i konsumtion av finansiella köp. LÄS MER

  4. 4. ”DET ÄR SOM MED SALT, DET KAN FÖRHÖJA ELLER BLI FÖR MYCKET” - En semistrukturerad intervjustudie om hur kommentatorn påverkar tevetittarens upplevelse av idrottsevenemanget

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kristoffer Lidén; [2021-07-01]
    Nyckelord :Uses and Gratification; sportkommentator; publikstudie; tevesport;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att ta reda på hur tevetittaren upplever att sportkommentatorn påverkar upplevelsen av idrottsevenemanget. Teori: Uses and Gratification Theory, parasocial interaktion/relation, reception, the Functional Theory of Mass Communication, the Disposition Theory of Sports Spectatorship, Disposition Theory, Self-Determination Theory, Maslows behovspyramid och Theory of Planned Behavior. LÄS MER

  5. 5. Skälig levnadsnivå, ett tvetydigt begrepp?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Julia Emanuelsson; Jennifer Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Reasonable standard of living; social workers; grassroot bureaucrats; room for maneuver; elderly care; Skälig levnadsnivå; biståndshandläggare; gräsrotsbyråkrater; handlingsutrymme; äldreomsorg;

    Sammanfattning : I Sverige använder socialtjänsten lagar för att tillgodose olika levnadsstandarder till olika grupper av människor. Aktuell studie har syftat till att undersöka hur biståndshandläggare resonerar kring begreppet skälig levnadsnivå och hur det används i praktiken inom äldreomsorgen. LÄS MER