Sökning: "Matematik i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden Matematik i förskolan.

  1. 6. "Barnen kanske förstår att det är matematik utan att jag säger det" : Förskollärares beskrivningar av förskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Veronica Sundkvist; [2020]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematikundervisning i förskolan; matematisk medvetenhet; utbildning; urskiljning;

    Sammanfattning : I förskolan läggs grunden för barns utveckling av matematikkunskaper inför det livslånga lärandet och är därför viktigt att barnen får positiva erfarenheter av matematik. Studiens syfte ämnar att belysa förskollärares erfarenheter av att göra matematik urskiljbart i förskolans utbildning och som en del av barns matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 7. "Plikten kallar" : En studie om hur skolplikten har påverkat undervisningen för förskoleklassen, utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Ahlgren; Malin Losbjer; [2020]
    Nyckelord :skolplikt; undervisning; förskoleklass; lek; kartläggning; kunskapskrav; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i förskoleklass har upplevt förändringar i verksamheten efter införandet av skolplikt för 6 åringar. Vi vill ta reda på om lärarnas yrkesroll och innehållet i undervisningen har förändrats. LÄS MER

  3. 8. Uppfattningar om utomhuspedagogik : -En intervjustudie med förskollärare om matematikundervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Souad Kharraki; [2020]
    Nyckelord :förskola; utomhuspedagogik; matematik; undervisning; didaktiska pyramiden; didaktisk relief;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärarnas uppfattningar och erfarenheter kring utomhuspedagogik och undervisning av matematik utomhus i förskolan. Tidigare forskning och rapporter visar att det är otillräckligt att endast förlägga undervisning utomhus utan gedigen planering och systematiskt arbete. LÄS MER

  4. 9. ”Nej jag sitter inte och har lektioner, som de har i skolan” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sundström Sarah; Talay Malin; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Bishops matematiska aktiviteter; didaktiskt perspektiv; förskollärare; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. "Om du har matematikglasögon på dig, så finns det överallt" : Intervjustudie om förskollärares och barnskötares inställning till matematik i förskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktoria Ekström; Anna Reske; [2020]
    Nyckelord :matematikundervisning; inställning; yttre faktorer; ramfaktorteoretiskt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares och barnskötares inställning till matematik i förskolan samt hur yttre faktorer som sker i verksamheten kan påverka matematikundervisningen. Studiens syfte är angeläget då vi författare mött både förskollärare och barnskötare med olika inställning till matematikämnet i förskolan. LÄS MER