Sökning: "Matematik tid förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden Matematik tid förskolan.

  1. 16. Stöd för inkludering av barn i behov av särskilt stöd : några förskollärares syn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Ellen Juhlin; Åsa Ohlsson; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka några förskollärares syn på sitt behov av stöd för att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Behövs det ytterligare stöd utanför de ramar som finns nu, och vilka fördelar och nackdelar finns med nuvarande stöd? Studien är kvalitativ och metoden som använts för att samla in materialet utgår från fokusgruppsintervjuer från tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 17. "Lärplattan är framtiden" : Förskollärares resonemang om lärplattan vid matematiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Bergström; Hanna Zeijlon; [2015]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Tablet; IKT; Mathematics; Children; Multimodal tool; Förskola; Förskollärare; Lärplatta; IKT; Matematik; Barn; Multimodala verktyg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Antalet barn som använder sig av Internet och lärplattor har ökat kraftigt på senare år. I takt med det har efterfrågan om mer forskning kring multimodala verktyg som lärplattan i förskolan blivit större. LÄS MER

  3. 18. ”Vi är bra på språk och matematik, det nästa är naturvetenskap!” : En studie om arbetet med kemi i förskolan.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofie Magnusson; [2014]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; science; onto-epistemology; government investment; Förskola; kemi; naturvetenskap; onto-epistemologiskt; kommunal satsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få större kunskap om NT-projektet, vilket är en kommunalsatsning på naturvetenskap och teknik, och om denna satsning gjort någon skillnad när det kommer till pedagogernas arbete med kemi i kommunens förskolor. Vidare kommer det också undersökas om de som arbetar med NT-projektet har någon särskild utbildning. LÄS MER

  4. 19. Spelmaskinen som dokumenterar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Brigitta Gaspar; Carina Öhman; [2013]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; iPad; lärande; lärplatta; samspel; spel; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärplattans roll för pedagoger och barn i förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur ser pedagogerna på lärplattan och dess användning? Hur ser barnen på lärplattan och dess användning? Hur samspelar barnen kring lärplattan?Vår studie är gjord på två förskolor i Nordvästra Skåne där vi har intervjuat åtta pedagoger och 20 barn. LÄS MER

  5. 20. Hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vivien Mach; Marie Olsson; [2013]
    Nyckelord :Vardagsmatematik; estetiska; uttryckssätt; multimodalitet; matematiska begrepp; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att se hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik med hjälp utav tre frågeställningar. Med hjälp utav de tre frågeställningarna vill vi ur ett barn - och pedagogperspektiv belysa deras tankar kring matematik. LÄS MER