Sökning: "Medie och kommunikationsvetenskap EU"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Medie och kommunikationsvetenskap EU.

  1. 1. Can cosmopolitanism fix the EU? : a case study of the pan-European political movement Volt Europa

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Michal Gieda; [2019]
    Nyckelord :cosmopolitanism; cosmopolitan democracy; cosmopolitan communication; Volt Europa; European Union; European governance; pan-European; democracy; political participation; digital participation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Cosmopolitan theory has long argued that the world is becoming increasingly interconnected. Through borderless phenomena such as climate change, and through globalizing processes such as cross-border mobility and the global market, we are becoming increasingly aware of their social and political impact as global news and debates fill our social media channels. LÄS MER

  2. 2. Can cosmopolitanism fix the EU? : a case study of the pan-European political movement Volt Europa

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Michal Gieda; [2019]
    Nyckelord :cosmopolitanism; cosmopolitan democracy; cosmopolitan communication; Volt Europa; European Union; European governance; pan-European; democracy; political participation; digital participation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Cosmopolitan theory has long argued that the world is becoming increasingly interconnected. Through borderless phenomena such as climate change, and through globalizing processes such as cross-border mobility and the global market, we are becoming increasingly aware of their social and political impact as global news and debates fill our social media channels. LÄS MER

  3. 3. Seger för friheten! : en kvalitativ studie om svenska kvällstidningars rapportering om Storbritanniens EU-val 2016

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Andreas Ragnarsson; [2017]
    Nyckelord :Kosmopolitism; EU; Brexit; demokrati; medielogik och dagordningsteorin; Science General;

    Sammanfattning : Den 24 juni 2016 kom resultatet av britternas deltagande vid valet som handlade om britterna ville att deras land skulle stanna eller lämna den Europeiska unionen. Valresultatet visade att det skulle bli en så kallad Brexit och Storbritannien kommer därför bli det första land som lämnar unionen. LÄS MER

  4. 4. Centralising citizenship for media reform : local news audiences of Brexit

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isabella Lopez-Smith; [2017]
    Nyckelord :News; Audience; Media; Reform; Citizen; Discourse; Brexit; EU Referendum; Wales; UK; Citizenship; Power; Regulation; Engagement; Resource; Political Communication; Democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The primary aim of this thesis is to critically examine news media as a resource for political engagement. A secondary aim is to demonstrate the importance and vitality of qualitative audience research to studies of news and democracy and wider democratization of society alongside media reform. LÄS MER

  5. 5. 20 år i den Europeiska unionen - En innehållsanalys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Max Andrén; Tony Börjesson; Robert Söderqvist; [2015-08-13]
    Nyckelord :Europeiska unionen; sakgestaltning; spelgestaltning; medialisering; kommersialisering; medielogik; dagspress; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Titel: 20 år i den Europeiska unionen – En analys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter Författare: Max Andrén, Tony Börjesson, Robert Söderqvist Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2015 Handledare: Nicklas Håkansson Sidantal: 54 Antal ord: 14 569 Syfte: Syftet med undersökningen var att över tid kartlägga fördelningen av sak- och spelgestaltning i rapporteringen om Europeiska unionen i svensk dagspress; för att öka förståelsen för den svenska EU-rapporteringens roll i det uppmärksammade förhållandet mellan EU och Sveriges medborgare, med avseende på låg kunskap om, svagt förtroende för och lågt valdeltagande i EU. LÄS MER