Sökning: "Mio"

Visar resultat 26 - 30 av 62 uppsatser innehållade ordet Mio.

  1. 26. Un acercamiento variacionista al estudio de las locuciones adverbiales locativas : El caso de las construcciones del tipo "delante mío"

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Matti Marttinen Larsson; [2017]
    Nyckelord :morphosyntactic variation; linguistic variation; adverbial locative phrases; possessive pronouns; Twitter; variación morfosintáctica; variación lingüística; construcciones adverbiales locativas; pronombres posesivos; Twitter;

    Sammanfattning : El presente trabajo abarca el estudio de la variación en las construcciones adverbiales locativas. Esta variación se manifiesta en dos niveles: (1) la alternancia entre la construcción estándar ADVERBIO + preposición de + PRONOMBRE PERSONAL (por ejemplo, delante de mí), y su variante normativamente no recomendada ADVERBIO + PRONOMBRE POSESIVO (por ejemplo, delante mío); y (2) la alternancia entre la construcción posesiva con el sufijo -o (por ejemplo, delante mío), y la construcción posesiva con el sufijo -a (por ejemplo, delante mía), variante normativamente aún más disuadida. LÄS MER

  2. 27. Konstruktionslek och genusskillnader inom teknikämnet. : - En systematisk litteraturstudie kring barns konstruerande samt vilka könsspecifika skillnader som finns inom teknikämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Pernilla Johansen; Mio Wendahl; [2017]
    Nyckelord :technology education; technological knowledge; construction; building; solution; free play; design; playfull thinking; collaborative play; process; gender; early childhood; early childhood education; primary education; elementary education;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur barns konstruktionslek kan bli till ett givande undervisningstillfälle samt vilka könsspecifika skillnader som finns inom teknikämnet. Målgruppen för denna studie är barn i yngre åldrar, så som förskolan och lågstadiet. LÄS MER

  3. 28. Changes in green liquor dregs after leaching with various acidic media

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Mio Skagerkvist; [2017]
    Nyckelord :ARD; CORRELATION; FTIR; GLD; PCA; SIMCA;

    Sammanfattning : Green liquor dreg (GLD) is a residual product that could be a solution to the problem with acid rock drainage. More information about how this material reacts and is affected when in contact with acid rock drainage (ARD) is needed. Different acidic media was used to investigate trace element leaching and the possible spectral changes using FTIR. LÄS MER

  4. 29. Skidturism för alla? : En enkätstudie kring tillgänglighet, påverkan och val i Kebnekaisemassivet med omnejd

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

    Författare :Mio Isenrot; [2017]
    Nyckelord :Nature; tourism; accessibility; Kebnekaise; mountain; class; Turism; skidturism; tillgänglighet; Kebnekaise; fjällen; norrbotten; klass;

    Sammanfattning : This article explores who the people in the mountain world are and what makes them choose the activities they do through a questionnaire survey with information about gender, age, place of birth, education level, mountain habit and the sense of accessibility, self-esteem and factors that influence the choice of mountain activities. The results from the study show that most people who visit the mountains come from southern Sweden and from outside the Nordic countries. LÄS MER

  5. 30. Goda relationer, motivation och genusmedvetenhet : En studie om flickor med ADHD och skolcoacher

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanna Winberg Sundin; Mio Volden Lundegård; [2017]
    Nyckelord :ADHD; anpassningar; genus; kategoriskt perspektiv; oro; relationellt perspektiv; skolfrånvaro; skolcoacher; särskilt stöd; utåtagerande beteende; ångest; överlämning.;

    Sammanfattning : Specialpedagogiska frågeställningar handlar bland annat om normalitet och avvikelse, integrering, delaktighet, lärande, makt och inkludering enligt Jakobsson & Nilsson (2011). Det är utifrån de specialpedagogiska frågeställningarna som vi har valt att undersöka hur flickor som fått diagnosen ADHD under senare delen av sin skoltid, eller till och med efter att de slutat skolan, har upplevt sin skolgång. LÄS MER