Sökning: "Monica Roll"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden Monica Roll.

  1. 11. Läsförståelsemetoder : - En läromedelsanalys av två kursböcker på Grundlärarprogrammet i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Enoksson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Monica Reichenberg; Barbro Westlund; läromedel; metoder;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Monica Reichenbergs bok Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet (2014) och Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik (2012). Syftet med analysen är att undersöka vad blivande lärare erbjuds när det gäller specifika metoder och arbetssätt i två av de läromedel som används i grundlärarutbildningen med avseende på undervisning i läsförståelse i skolan. LÄS MER

  2. 12. Kompetens, autonomi och samhörighetens betydelse för arbetsmotivation : En studie om medarbetares motivation inom upplevelseindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Tangen; Pauline Wiberg; [2018]
    Nyckelord :Experience economy; employee motivation; competence; autonomy; relatedness; Self-Determination Theory; Servant Leadership; Upplevelseindustrin; arbetsmotivation; kompetens; autonomi; samhörighet; Self-Determination Theory; Servant Leadership;

    Sammanfattning : Titel: Kompetens, autonomi och samhörighetens betydelse för arbetsmotivation – En studie om medarbetares motivation inom upplevelseindustrin Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi   Författare: Josefin Tangen, Pauline Wiberg   Handledare: Monica Wallmon, Maria Fregidou-Malama   Datum: 2018 – januari   Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur individens grundläggande behov av kompetens, autonomi och samhörighet påverkar arbetsmotivation inom upplevelseindustrin.   Metod: Studien utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Högläsning i förskola och  i förskoleklass : En  studie om förskolelärares arbetsmetoder vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monica Andreasson; [2018]
    Nyckelord :reading aloud; preeschool preeschool class koncentraton difficulties litteracy language development and pedagogy; Högläsning; förskola förskoleklass koncentrationssvårigheter litteracitet språkutveckling och pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att skapa förståelse för förskollärares uppfattning och arbetsmetoder med högläsning i förskola och i förskoleklass för att bidra till att utveckla högläsning som ett pedagogiskt verktyg för barnets skriv- och språkutveckling i förskola och i förskoleklass. Det centrala i studien är vilken betydelse högläsning skapar för barn med eventuella koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  4. 14. Att arbeta enligt ACT-modellen : Specialistsjuksköterskans erfarenheter av sin kompetens i teamet

    Magister-uppsats, Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Monica Bjerkenstedt; [2017]
    Nyckelord :ACT model; Integrated psychiatry; Psychiatric nurse case management; R-ACT; Specialist nurse in psychiatric care; ACT-modellen; Integrerad psykiatri; Psykiatrisjuksköterska Case management; R-ACT; Specialistsjuksköterska i psykiatrisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: ACT- modellen växte fram under 70 och 80-talet i samband med att många psykiatriska kliniker stängdes i USA. Den ursprungliga ACT- modellen kan ses som en fullservicemodell men har sedan modifierats och anpassats efter samhällets och sjukvårdens rådande förhållanden. LÄS MER

  5. 15. "Det är sjukt kul" : En kvalitativ studie gällande 8 gymnasieelevers syn på estetiska uttrycksmedels roll i undervisning annan än estetisk-praktisk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margareta Lizon; [2017]
    Nyckelord :Elevers syn; estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksmedel; Lindgren; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : I uppsatsen, undersöktes gymnasieelevers syn på estetiska uttrycksmedels roll i undervisning annan än estetisk-praktisk. Studien grundas på 8 enskilda, semi-strukturerade intervjuer med gymnasieelever från två skilda gymnasieskolor i sydvästra Sverige. LÄS MER