Sökning: "Musik utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Musik utvecklingsstörning.

  1. 1. Dubbla barriärer? : Musiklärares arbete med elever med annat modersmål än svenska i särskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida Wallmyr; [2021]
    Nyckelord :elever med annat modersmål än svenska; särskola; funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur musiklärare inom grundsärskola och gymnasiesärskola beskriver sitt arbete med elever med annat modersmål än svenska i ämnet musik. Fyra, inom särskola verksamma, musiklärare intervjuades och deras utsagor analyserades enligt fenomenografins regler. LÄS MER

  2. 2. I de visuella och de auditiva klassrumsmiljöerna på särskolor och grundskolor : En jämförande studie om lärarnas koncentrationsfrämjande metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carita Rönnholm; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Auditiv miljö; Autismspektrumstörningar; Utvecklingsstörning; Visuell miljö;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att jämföra hur lärarna främjar elevernas koncentrationsförmågor och utreda eventuella uppkomna dilemman avseende tillämpningen, men även att undersöka vilka skillnader som uppstår i de auditiva och de visuella klassrumsmiljöerna på grundskolor respektive särskolor. Den tidigare forskningen, det systemteoretiska perspektivet och tio halvstrukturerade fenomenologiskt inriktade intervjuer till grund för denna genomförda studie. LÄS MER

  3. 3. Dans i grundsärskolan En kvalitativ studie över idrottslärares erfarenheter av dansundervisningen i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hanna Fors; [2017]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; rörelser till musik; utvecklingsstörning; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dans har funnits i olika former och kulturer sedan urminnes tider och har värdesatts av människor genom historien. Även idag är dans en central del av idrottsundervisningen i skolan. LÄS MER

  4. 4. Musik som kommunikativt medel för elever påtidig utvecklingsnivå : En fenomenologisk studie om utvecklingsstörning, musik, språk och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Lindgren; [2015]
    Nyckelord :Phenomenology; mental retardation; music; communication.; Fenomenologi; utvecklingsstörning; musik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några speciallärare och specialpedagoger ser på arbete med musik, språk och kommunikation för elever på tidig utvecklingsnivå. Fokuseringen är hur de ser på att använda musik för att nå språkliga och kommunikativa mål för elever i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  5. 5. Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Anna Asklund; Elias Dawid; [2013-08-20]
    Nyckelord :Lärarutbildning; grundsärskola; behörighet; kompetensutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid, som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder och arbete i skolor har gjort oss medvetna om att flertalet slöjdlärare undervisar elever i grundskolan såväl som grundsärskolan. LÄS MER