Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Nyanlända elevers lärande av det naturvetenskapliga språket i grundskolans tidigare år : En intervjustudie om hur sex lärare i årskurs 1–3 arbetar med naturvetenskap för att stötta nyanlända elevers begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hevin Goran; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; naturorienterande ämnen; NO-undervisning; naturvetenskapligt språk; begreppsförståelse; årskurs 1–3; grundskolan.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares strategier att kommunicera med och stötta nyanlända elever, i årskurs 1–3, i deras lärande av det naturvetenskapliga språket, då främst naturvetenskapliga begrepp, samt synliggöra de möjligheter lärare ger nyanlända elever till att använda sitt förstaspråk i naturvetenskapsundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer av sex verksamma lärare i årskurs 1–3 för att besvara studiens två frågeställningar: vilka anpassningar anger lärare att de gör i NO-undervisningen för att stötta nyanlända elevers lärande av det naturvetenskapliga språket, då främst naturvetenskapliga begrepp?, samt på vilket sätt anger lärare att de ger nyanlända elever möjligheter att använda sitt förstaspråk i sin interaktion och kommunikation med lärare och klasskamrater i NO-undervisningen?. LÄS MER

  2. 7. NTA i teknikundervisning : En studie om tekniklärares tankar om teknikämnet och NTA.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)

    Författare :Richard Sundell; [2018]
    Nyckelord :Technical Education; NTA; practical work; primary school; Teknikundervisning; NTA; praktiskt arbete; mellanstadiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the technology teacher attitude toward the subject of technology and link this to the use of NTA (Science and technology for all) in the primary school (graders 4-6) technical education. As Teknikforetagen (2006) stress in their report, the subject seems to be an undisclosed topic that often is combined with the science subjects. LÄS MER

  3. 8. Svampar växer på fuktiga ställen. Det är därför de ser ut som paraplyer. : En litteraturstudie om vilka undervisningsmetoder som används i NO-undervisningen i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emily Sörensen; Ellinor Larsson; [2016]
    Nyckelord :Naturorienterande ämnen; Undervisningsmetoder; NTA; Representationer.;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie, vars syftet är att undersöka vilka undervisningsmetoder som kan påverka elevernas förståelse och studieresultat i naturvetenskap. De frågeställningar som det i denna litteraturstudie eftersökts svar på är följande: ”Vilka undervisningsmetoder används enligt forskning i  naturvetenskaplig undervisning i den svenska grundskolan?” och ”Vilka undervisningsmetoder påverkar enligt forskning elevers studieresultat i den svenska grundskolan?”. LÄS MER

  4. 9. Högstadieelevers användning av argument i samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Kjelgaard; [2014]
    Nyckelord :SSI; SNI; Socioscientific issues;

    Sammanfattning : I dagens läroplan för grundskolan (Lgr 11) finns syftesbeskrivningar för de naturOrienterande (NO) ämnena som säger att eleverna ska utveckla kunskaper och redskap för att formulera och granska information och andras argument samt ta ställning i frågor som rör ämnen med naturvetenskapligt innehåll. Detta är formuleringar som speglar det man i dag anser att NO-undervisningen ska ge de elever som går ut grundskolan. LÄS MER

  5. 10. Lärares uppfattningar av lokala pedagogiska planer som ett medel att utveckla intresset för naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Tema vatten i natur och samhälle; Filosofiska fakulteten

    Författare :Kerstin Elmstedt; [2012]
    Nyckelord :pedagogiska planer; naturvetenskap; lpp; lärare;

    Sammanfattning : I detta arbete görs en mindre studie av lärares uppfattning gällande planering och genomförande av NO-undervisning, i samband med arbetet med lokala pedagogiska planer. Intervjuer med lärare i grundskolan har genomförts semistrukturerade. LÄS MER