Sökning: "Naturvistelse"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet Naturvistelse.
1. Barns möte med naturen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Friluftsdagar i Nacka : Utveckling och utvärdering av en ämnesintegrerad lärarhandledning för friluftsliv i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Det finns inga krav på vare sig omfattning eller innehåll för friluftsverksamhet i grundskolan, trots att friluftsliv och naturvistelse för med sig en rad värden. Därför har jag, inom ramen för detta arbete, utvecklat en lärarhandledning som avser att motivera och underlätta för lågstadielärare i Nacka kommun att bedriva friluftsdagar med koppling till naturorienterande ämnen, samt att inspirera elever att redan i yngre år upptäcka och vistas i naturen. LÄS MER
3. Naturens påverkan på självupplevt välmående
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Increased urbanization means the modern citizen spends less time in natural green spaces. Recent scientific research shows that being in nature can have positive cognitive, physiological and emotional benefits. LÄS MER
4. Kom närmre! : tillägg i landskapet för att locka ut fler besökare till naturområden, med ett förslag på utvecklingsplan för en del av Orlångens naturreservat i Huddinge
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Det finns mängder av olika typer av studier som visar på de positiva effekterna som vistelsen i naturen har på vårt välmående. Det hjälper oss både psykiskt och fysiskt genom att till exempel ge oss återhämtning, en minskad känsla av stress och miljöer för fysisk aktivitet. LÄS MER
5. Naturvistelsers inverkan på gymnasieelevers välbefinnande : En kvantitativ studie om samverkan mellan naturminuter och gymnasieelevers KASAM
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan välbefinnande och mängden naturvistelse hos elever på högskoleförberedande- och yrkesförberedande program på gymnasiet. För att besvara syftet, utgick studien från följande frågeställningar: 1) Hur mycket tid under en period på sju dagar spenderar gymnasieelever ute i naturen? 2) I vilken grad skattar gymnasieelever sitt välbefinnande? 3) Finns det ett samband mellan mängden naturvistelse och välbefinnande hos gymnasieelever? Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar tillämpades en kvantitativ metod. LÄS MER