Sökning: "Nils Thomas Johansson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Nils Thomas Johansson.

  1. 1. Valutafluktuationer på den svenska aktiemarknaden : Hur påverkar värdet på den svenska kronan den svenska aktiemarknaden?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Nils Jadelind; Emil Johansson; [2023]
    Nyckelord :Exchange rates; OMXS30; Stock returns; Stock index; Exchange index; Regression analysis; KIX-index; OMXS30; Valutakurser; Aktieavkastning; Aktieindex; Valutaindex; Regressionsanalys; KIX-index;

    Sammanfattning : Magisteruppsats, civilekonomprogrammet Titel: Valutafluktuationer på den svenska aktiemarknaden Bakgrund: Aktiemarknaden och växelkurserna är två avgörande komponenter i världsekonomin. Aktiemarknaden kan påverkas av förändringar i valutakurser, vilket gör det viktigt att förstå hur den fungerar, för att sedan kunna göra smarta investeringsval. LÄS MER

  2. 2. "Vi måste vara så mycket bättre" : En kvalitativ studie om kvinnors yrke som sportjournalister

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Kårén; Peter Appelquist; [2017]
    Nyckelord :Genus; makt; habitus; fält; kapital; identitet; journalistik; kvinnliga sportjournalister;

    Sammanfattning : This study look into women who works as sports journalists. The purpose is to examine how they see their own role as women and sports journalists and how the work environment has evolved over time. LÄS MER

  3. 3. Bilder och bildskapande i skola och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Gölén; Niklas Hillborg; [2016]
    Nyckelord :bildanalys; genus; identitet; kulturanalys; reklam;

    Sammanfattning : Syfte med det här examensarbetet har varit att titta på vad det finns för bilder i de miljöer i skola och fritidshem där ett mer informellt lärande sker. Detta för att undersöka hur arbetet med bilder bedrivs, synen på bilder och bildskapande inom verksamheten och att utifrån ett normkritiskt synsätt titta på hur bilder placeras samt vad som går att se i bildernas innehåll gällande identitetsskapande, genusmönster och reklambudskap. LÄS MER