Sökning: "Nyanlända och lärares arbetssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden Nyanlända och lärares arbetssätt.

  1. 16. Klasslärares språkutvecklande arbetssätt : en studie om klasslärares språkutvecklande arbetssätt för nyanlända elever

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Isabella Lennartsson; Rebecka Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända elever; andraspråksinlärning; språkutvecklande arbetssätt; mångkulturell; klasslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och jämföra lärares upplevda språkutvecklande arbete med hur de arbetar språkutvecklande i praktiken.  Studien tar utgångspunkt i den sociokulturella teorin om språkinlärning och synen på hur lärare bör arbeta språkutvecklande för andraspråkselever. LÄS MER

  2. 17. Att möta nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Helander; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; hem- och konsumentkunskap; ämnesövergripande arbetssätt; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap ur lärar- och elevperspektiv om hur skolan genomför och stödjer undervisning för nyanlända elever. Detta med bakgrund i ämnena svenska som andraspråk samt hem- och konsumentkunskap. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i svenska som andraspråk ur lärarperspektiv : Fyra lärares beskrivningar av andraspråksundervisning i högstadiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Vida Hassan; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; flerspråkighet; modersmål; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka några lärares beskrivningar av sin undervisning i svenska som andraspråk med fokus på hur undervisningen planeras, vilka utmaningar som lärarna kan ställas inför samt deras upplevelser av andraspråksundervisning. Studien utgick utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och genomfördes med en kvalitativ metod som användes för att samla in material utifrån fyra lärare verksamma på en högstadieskola, varav en av lärarna undervisar i en förberedelseklass med nyanlända elever. LÄS MER

  4. 19. Hur gick det till när nyanlända elever lärde sig algebra i Sverige jämfört med deras hemland? : En kvalitativ studie av nyanlända elevers uppfattningar om genomgångar, arbetssätt och arbetsuppgifter inom svensk matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Waqas Ahmed; [2018]
    Nyckelord :Hemlandet; Matematikundervisning; Nyanlända elever; Språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om genomgångar, arbetssätt och arbetsuppgifter inom svensk matematikundervisning jämfört med matematikundervisningen i deras hemland. Elevintervjuer med 5 elever, som kombineras med klassrumsobservationer, gjordes för att samla in data. LÄS MER

  5. 20. En förändrad musikundervisning - En kvalitativ studie om hur pedagoger resonerar kring musikundervisningen i skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Westerberg; [2017-12-18]
    Nyckelord :Musiklärare; Musiklärares känslomässiga reaktioner; musiklärares hantering; musikundervisning; förändring av kursplan i ämnet musik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar kring de förändringar som skett inom musikundervisningen i grundskolan vilket även innefattar lärarnas reaktioner samt hantering och anpassning. För att få en inblick i lärarnas vardag användes metoden intervju med urvalet av fyra respondenter som valdes ut slumpmässigt. LÄS MER