Sökning: "Språkintroduktionsprogram"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet Språkintroduktionsprogram.
1. Att bedriva andraspråksundervisning för nyanlända elever med PTSD : En studie om lärares erfarenheter, förutsättningar och strategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare inom språkintroduktionsprogram arbetar för att stödja nyanlända elever som lider av posttraumatisk stress (PTSD) för att främja deras andraspråksinlärning. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER
2. ”Tankarna finns” : Lässtrategier och textsamtal inom skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet – fyra lärares berättelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I den här uppsatsen undersöks fyra lärares arbete med lässtrategier och textsamtal inom läsförståelse av skönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk, med utgångspunkt i deras berättelser. Lärarna jobbar på språkintroduktionsprogrammets olika nivåer. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin för lärande. LÄS MER
3. Lärares syn på formativ bedömning i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats redovisar en fenomenografisk studie där syftet var att undersöka hur yrkesverksamma lärare arbetar med formativ bedömning i ämnet svenska som andraspråk enligt kursplanen för grundskolans årskurs 7–9. Tre lärare varav en som undervisar i grundskolans årskurs 7 till 9 och två inom gymnasiets språkintroduktionsprogram intervjuades genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Flerspråkig undervisning av nyanlända elever – transspråkande i en språkintroduktionskontext
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Föreliggande studie undersöker transspråkande i undervisningen av flerspråkiga nyanlända elever på en gymnasieskolas Språkintroduktionsprogram med hjälp av följande frågor: Hur uppmuntras och används transspråkande av lärarna i undervisningen? På vilka sätt beskriver modersmålslärarna att flerspråkiga nyanlända elevers möjligheter till lärande påverkas av en undervisningspraktik som tillåter och uppmuntrar transspråkande? Forskning har visat att stöttning på modersmålet är en viktig faktor för nyanlända elevers skolframgång, samt har en positiv inverkan för andraspråkets utveckling. Modersmålslärarna blir därför betydelsefulla i undervisning som riktar sig till flerspråkiga nyanlända elever. LÄS MER
5. Klassrumsinteraktion och skrivdiskurser i samhällskunskap i Gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram – en språkdidaktisk studie
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera interaktionsmönster utifrån två lärares undervisning i samhällskunskap på Språkintroduktionsprogrammet. Vidare undersöker jag skrivhändelser och skrivpraktiker och dess syften i undervisningen. LÄS MER