Sökning: "Nyanlända och lärares arbetssätt"
Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden Nyanlända och lärares arbetssätt.
6. Diskurser och diskurspositioneringar i det globaliserade klassrummet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I dagens globaliserade klassrum möter lärare en heterogen skara elever. Den här studien är skriven inom svenska som andraspråksfältet och det övergripande syftet är att undersöka och synliggöra hur lärare arbetar med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på olika högskoleförberedande gymnasieprogram och inom olika gymnasieämnen. LÄS MER
7. Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs på kommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning. Forskning visar hur nära språk- och kunskapsutveckling hänger ihop (Gibbons, 2018; Cummins, 2017; Svensson, 2018). LÄS MER
8. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på språkintroduktion : En kvalitativ studie om ämneslärares beskrivningar av och reflektioner kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Introduktionsprogrammet språkintroduktion
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : För att främja elevers språk- och kunskapsutveckling i allmänhet, och nyanlända elevers i synnerhet, behöver all undervisning i skolan präglas av språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter. Med andra ord ska inte bara lärare i svenska som andraspråk, utan även ämneslärare, bedriva en undervisning där elevernas språk och kunskaper utvecklas parallellt. LÄS MER
9. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som integrerar digitala resurser för nyanlända elever : En kvalitativ studie om lärares beskrivningar av hur digitala resurser kan gynna nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i den gemensamma undervisningen i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling kan gynnas med hjälp av digitala resurser. Vidare är syftet att få en inblick i lärares beskrivningar av hur undervisningen kan differentieras. LÄS MER
10. Nyanlända elever i mötet medsvenskämnet : en intervjustudie ur åtta lärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Asylsökande barn har inte skolplikt som alla andra barn i Sverige, men de har rätt att få skolundervisning om så önskas. Asylsökande barn ska i och med detta få möjlighet att få delta i undervisning senast en månad efter ankomsten till Sverige. LÄS MER