Sökning: "Nyanlända och lärares arbetssätt"
Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden Nyanlända och lärares arbetssätt.
11. Translanguaging som verktyg för lärande -En undersökning av lärares erfarenheter av undervisning inom SO förelever i processen att lära sig svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Eftersom skolan idag är multikulturell vill vi ta reda på lärares inställningartill translanguaging som ett verktyg för att stödja dessa elever att uppnå kunskapskraven i SO.Syftet med uppsatsen är att undersöka lärares erfarenheter inom undervisning av elever iprocessen att lära sig svenska som andraspråk i SO. LÄS MER
12. En integrerande svenskundervisning för nyanlända elever i årskurs F-3 : En intervjustudie om lärares uppfattning av undervisning och integrering av nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med intervjuer som tillvägagångssätt. Studien innehåller en forskningsöversiktöver elever med svenska som andraspråks svenskundervisning i åldersgruppen förskoleklassupp till årskurs tre, och en beskrivning av olika lärares uppfattningar om svenskundervisning för nyanländaelever. LÄS MER
13. Inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidspersonal arbetar vid inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här fenomenografiska studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidspersonal arbetar vid inkludering av nyanlända elever med olika etniska bakgrunder. Studien undersöker detta med utgångspunkt i följande frågeställningar: ”Vilka metoder uppfattar fritidspersonal främjar inkludering av nyanlända elever med olika etniska bakgrunder?” och ”Vilka utmaningar uppfattar fritidspersonal att det finns i arbetet med att främja inkludering av nyanlända elever med olika etniska bakgrunder?”. LÄS MER
14. Inkludering i fritidshem : En kvalitativ studie om hur nyanlända elever inkluderas i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och klargöra hur lärare inom fritidshem arbetar för att bidra till inkludering av nyanlända elever i elevgruppen på fritidshem. Studien synliggör även vilka svårigheter lärarna möter i arbetet med inkludering av nyanlända elever. LÄS MER
15. Undervisning av nyanlända – då och nu
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker hur faktorer i form av ramar ur ramfaktorteorin, påverkar den undervisning en grupp aktiva och pensionerade lärare tillhandahåller främst nyanlända elever. Studien har utförts utifrån frågeställningarna; Hur uppger aktiva respektive pensionerade lärare att olika ramfaktorer påverkar deras undervisning av nyanlända elever? Hur har lärarnas arbetssätt förändrats över tid relaterat till de olika delarna i ramfaktorteorin? Respondenterna bestod av 6 lärare, varav 3 aktiva och 3 pensionerade. LÄS MER