Sökning: "Om barn i skolan med Adhd"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden Om barn i skolan med Adhd.

  1. 1. ”Där kan de känna att de lyckas.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Arvidsson; Joel Bjurbo; [2023-10-26]
    Nyckelord :ADHD; Fritidshem; Specialpedagogik; NPF; Neuropsykiatriska funktionshinder.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att öka kunskapen om hur man i fritidshemmen anpassar verksamheten för elever med ADHD, samt undersöka hur man inom olika yrkeskategorier inom skolan ser på specialpedagogiskt arbete i fritidshemmet. För att uppfylla syftet kommer vi att utföra kvalitativa intervjuer med lärare i fritidshem, speciallärare och rektor. LÄS MER

  2. 2. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars samverkan med grundskolan : En intervjustudie med åtta föräldrar till elever med ADHD/AST

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bojan Lukic; Farzin Panahi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autism; samverkan; föräldrar; framgångsfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka erfarenheter det finns rörande samverkan med grundskolan enligt föräldrar till elever med ADHD eller AST alternativt ADHD och AST. Studiens teoretiska perspektiv utgörs av Bronfenbrenners bioekologiska utvecklingsteori. Till studien har en kvalitativ ansats valts. LÄS MER

  4. 4. Är lärare redo? : En kvalitativ studie om lärares beredskap för att möta och stödja elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Ekberg; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Readiness; Knowledge; Teachers; School; Support; ADHD; Beredskap; Kunskap; Lärare; Skola; Stöd;

    Sammanfattning : Ett barn med ADHD kan uppleva svårigheter med lärande och att utveckla vänskapsrelationer, vilket medför att skolan kan bli en utmaning. Oavsett vad eleven har för svårigheter är skolan ansvarig att erbjuda stöd och utforma undervisningen så eleven får förutsättningar att lyckas. LÄS MER

  5. 5. Kan omega-3 fettyror eller en kombination av omega-3 och omega-6 fettsyror användas som behandling till barn som har diagnostiserats med ADHD?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Anna Lidholm; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Behandling; Omega-3 fettsyra och Omega-6 fettsyra.;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som påverkar många barn i Sverige. Symtomen inkluderar ofta svårigheter att uppmärksamma information, ökad impulsivitet och hyperaktivitet, vilket kan göra det svårt för barnen med ADHD, att fungera i skolan eller i sociala sammanhang. LÄS MER