Sökning: "Oralmotorisk utveckling"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Oralmotorisk utveckling.
1. Översättning av bedömningsformuläret NeoEAT Breastfeeding
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Att tidigt bedöma barn som riskerar att utveckla matningssvårigheter och att ge insatser som underlättar matning, är avgörande för att optimera nutrition och utveckling av oralmotorisk förmåga samt förebygger långvariga matningssvårigheter. Neonatal Eating Assessment Tool - Breastfeeding (NeoEAT Breastfeeding) är ett validerat och normerat heltäckande formulär avsett att användas för bedömning av matningssvårigheter vid amning hos friska och sjuka spädbarn i åldrarna 0–7 månader. LÄS MER
2. Fonologisk utveckling hos 4- och 5-åringar : En normering av uttalstestet Bedömning Av Fonologi (B.A.F.)
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Children with pronunciation difficulties are at risk of consequences later on, such as reading and writing difficulties. Problems with pronunciation could make a child less intelligible and affect their ability to discriminate between different speech sounds. LÄS MER
3. 3- och 5-åringars resultat på Dynamisk Motorisk Talbedömning – DYMTA: En åldersjämförelse
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka talmotorisk förmåga hos svensktalande barn med typisk utveckling i åldrarna tre respektive fem år med testet Dynamisk Motorisk Talbedömning (DYMTA). DYMTA är uppdelat i två nivåer, A och B, i vilka barnets talmotoriska förmåga undersöks på ett dynamiskt sätt, för att få en uppfattning om vilken typ av stöd barnet behöver för att uppnå korrekt artikulation. LÄS MER
4. Bedömning av oralmotorik och talmotorik med VMPAC hos typiskt utvecklade barn, 4-10 år
Kandidat-uppsats, LogopediSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en grupp typiskt utvecklade, svenska barn, i åldrarna fyra till tio år presterar på tre deltest i VMPAC, för att därmed skapa ett underlag för en referens för svenska barn i bedömningen av avvikande utveckling. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER