Sökning: "Psykologi på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 265 uppsatser innehållade orden Psykologi på förskolan.
1. ”Jag skyddar barnen och deras familjer, men vem skyddar mig?” : En intervjustudie om förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö under pandemin
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Bakgrund: Tidigt under pandemin orsakad av Covid-19 publicerades allmänna råd för att motverka smittspridningen, vilket inneburit bland annat att i stor utsträckning arbetsgivare skulle införa distansarbete. Detta har inte rört förskolor och grundskolor, som har varit ett stöd för hela samhället, när huvudman bestämt att hålla verksamheten öppna. LÄS MER
2. Psykosocial arbetsmiljö i förskolan - en studie med utgångspunkt i barnens vistelsetid
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Förskolepersonal är en yrkesgrupp som många gånger befinner sig i en ansträngd psykosocial arbetsmiljö. Hur uppfattar personalen sin arbetsmiljö och påverkas den av deras attityd till barns vistelsetid? 196 personer som arbetar i förskolan svarade på en enkät om olika dimensioner av den psykosociala arbetsmiljön tillsammans med frågor kring barns vistelsetid. LÄS MER
3. Lek, lärandemiljö och flerspråkighet : En observationsstudie av flerspråkiga barns strategier för att ansluta sig till leken i förskolan samt av förskolepersonals arbete med inkludering av flerspråkiga barn
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka strategier barn med annat modersmål än svenska använder för att ansluta sig till lek i förskolan samt vilka strategier förskolepersonal använder för att inkludera flerspråkiga barn i förskolan. Syftet är också att öka kunskapen om leken och den pedagogiska utomhusmiljöns betydelse för inkludering av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. LÄS MER
4. ”Tiden räcker inte till… En olustig känsla överlag...” : En kritisk analys av föräldrars upplevelser av arbetssamhället
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Att barn spenderar sina dagar på förskolan medan föräldrarna lönearbetar tillhör vanligheten. Barns vistelsetid på förskolan står generellt i proportion till förälderns arbetstid. Förskolan är en plats för fostran och socialisation, och lönearbetet en möjlighet till självrealisation. LÄS MER
5. Den lille själens ärr : En vetenskaplig essä om barn med krigserfarenhet på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna studie handlar om barn med krigserfarenhet på förskolan och inleds med två berättelser tagna ur mitt yrkesliv inom förskolan. Dilemman som uppstår är kopplade med tredje berättelsen som är mina egna upplevda krigsminnen. LÄS MER