Sökning: "Reflective reading"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Reflective reading.

  1. 1. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  2. 2. Materialbestämning och Komplettering av Time-of-Flight-kamera med Hjälp av Ultraljud

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Tilda Berglind; Minna Eriksson Molin; [2022]
    Nyckelord :ultrasound; material; material recognition; time of flight; time of flight camera; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : For people with blindness or visual impairment, everyday life risks being characterized by mental problems, loneliness and low mobility. At the same time, research shows that social interaction and movement in particular contribute to a higher quality of life. LÄS MER

  3. 3. Social bakgrund och studieframgång i skolans svenskämne : en kvalitativ studie om läs- och skrivundervisning för elever från studieovana hem

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Jeannie Olsson Frisk; Fanny Ågren; [2021]
    Nyckelord :kompensatoriskt uppdrag; social bakgrund; föräldrars utbildningsnivå; explicit undervisning; läs- och skrivundervisning; compensatory education; social background; parents level of education; explicit teaching; write and reading instruction; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Nationell betygsstatistik visar att elever vars föräldrar inte har en eftergymnasial utbildning tenderar att lämna grundskolan med lägre betyg än elever med akademiskt meriterade föräldrar. Prestationsskillnaderna är stora i alla skolans kärnämnen, men framför allt i svenskämnet (se SIRIS 2020). LÄS MER

  4. 4. Läsning i bibliotekets gränsland : En kvalitativ innehållsanalys av nykterhetsrörelsens och biblioterapins syn på läsning i relation tillbiblioteksinstitutionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Hillberg; [2021]
    Nyckelord :institution; läsargemenskaper; nykterhetsrörelsen; biblioterapi; identitet; bibliotek;

    Sammanfattning : The traditional library is in a state of crisis since its legitimacy was threatened by the declining status of the welfare state and the printed book medium. The study aims to regain a sense of the lost identity by comparing the institution's perceptions of reading with those of the sobriety movement of the early 20th century and the bibliotherapy representatives of today. LÄS MER

  5. 5. Redrafting the Writing Process : A study about using reflective learning to improve the writing skills of Swedish students

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Lindestaf; Lina Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :reflective learning; writing skills; ESL; linguistics;

    Sammanfattning : It is well established that good writing derives from writers who understand the writing process. However, while the National Curriculum of England explicitly states that teachers should incorporate important parts of the writing process, such as drafting, revising and proof-reading, in their teaching, the Swedish national curriculum does not. LÄS MER