Sökning: "Resursbaserat perspektiv"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Resursbaserat perspektiv.
11. Varumärkesarv, en köpbar resurs?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Varumärkesarv, en köpbar resurs? – En fallstudie av svenska företaget GANT och dess förvärvade amerikanska östkustarv Seminariedatum: 2012-01-12 Ämne/kurs: FEK95, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Gustav Hesselbom, Emil Markehed och Johanna Persson Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Varumärkesarv, ”heritage by aquisition”, autenticitet, konkurrensfördelar, strategiska resurser Syfte: Med denna uppsats ämnar vi att problematisera varumärkesarv genom att studera det ur ett resursbaserat perspektiv. Med hjälp av att titta på varumärkesarvets uppbyggnad och kriterier vill vi undersöka resursens natur. LÄS MER
12. Vad kan vi som inte ni kan? En fallstudie av ett konsultföretag utifrån den resursbaserade teorin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet är att ur ett resursbaserat perspektiv öka förståelsen för ett konsultföretags resursanvändning, och för de bakomliggande faktorer som skapar framgång i ett växande konsultföretag. Syftet är även att utreda om den resursbaserade teorin kan vara ett komplett analysverktyg för sådana företag. LÄS MER
13. När kris kräver förändring - En fallstudie om strategisk turnaround på Doro
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Studien syftar i första hand till att analysera på vilket sätt ett krisdrabbat företag genomfört en strategisk turnaround. Som delsyfte med denna studie vill vi även belysa vilka faktorer som ligger bakom en sådan turnaround. LÄS MER
14. Made in Sweden : En flerfallstudie om ursprunget som mervärdeskapare
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Vi har i uppsatsen valt att studera hur svenska design och hantverksföretag ser på möjligheterna vad gäller ursprungslandet som källa för mervärdeskapande. Detta i syfte att skapa en ökad förståelse för ursprungslandets betydelse för ett företags produkterbjudanden på den internationella arenan. LÄS MER
15. En resursbaserad studie av monopolomreglering - Apoteket AB
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : SYFTE: Syftet är beskriva och analysera hur ett företag anpassar sin strategi, när det går från att vara ensam aktör till en konkurrensutsatt marknad. METOD: Med en abduktiv ansats har vi genomfört en kvalitativ studie av monopolomregleringen på den svenska apoteksmarknaden. LÄS MER