Sökning: "Resursbaserat perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Resursbaserat perspektiv.

  1. 11. Varumärkesarv, en köpbar resurs?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Markehed; Gustav Hesselbom; Johanna Persson; [2012]
    Nyckelord :Varumärkesarv; ”heritage by aquisition”; autenticitet; konkurrensfördelar; strategiska resurser; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Varumärkesarv, en köpbar resurs? – En fallstudie av svenska företaget GANT och dess förvärvade amerikanska östkustarv Seminariedatum: 2012-01-12 Ämne/kurs: FEK95, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Gustav Hesselbom, Emil Markehed och Johanna Persson Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Varumärkesarv, ”heritage by aquisition”, autenticitet, konkurrensfördelar, strategiska resurser Syfte: Med denna uppsats ämnar vi att problematisera varumärkesarv genom att studera det ur ett resursbaserat perspektiv. Med hjälp av att titta på varumärkesarvets uppbyggnad och kriterier vill vi undersöka resursens natur. LÄS MER

  2. 12. Vad kan vi som inte ni kan? En fallstudie av ett konsultföretag utifrån den resursbaserade teorin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Tapper Jansson; Julia Svensson; Malin Jakobsson; [2012]
    Nyckelord :Resursbaserad teori; VRIO-ramverket; konsultföretag; fallstudie; Ledarskaparna The resource-based view; the VRIO-framework; consultancy firm; case study; Ledarskaparna; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att ur ett resursbaserat perspektiv öka förståelsen för ett konsultföretags resursanvändning, och för de bakomliggande faktorer som skapar framgång i ett växande konsultföretag. Syftet är även att utreda om den resursbaserade teorin kan vara ett komplett analysverktyg för sådana företag. LÄS MER

  3. 13. När kris kräver förändring - En fallstudie om strategisk turnaround på Doro

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samantha Carlquist; Per Delden; Elin Lindkvist; [2011]
    Nyckelord :strategisk turnaround; finansiell kris; five-forces; resursbaserat perspektiv; Doro AB.; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar i första hand till att analysera på vilket sätt ett krisdrabbat företag genomfört en strategisk turnaround. Som delsyfte med denna studie vill vi även belysa vilka faktorer som ligger bakom en sådan turnaround. LÄS MER

  4. 14. Made in Sweden : En flerfallstudie om ursprunget som mervärdeskapare

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Elina Grefberg; Malin Petersson; Kevin T. Montero; [2011]
    Nyckelord :Mervärdesskapande; Resursbaserat perspektiv; Varumärkesidentitet; Ursprungslandseffekten; Corporate storytelling;

    Sammanfattning : Vi har i uppsatsen valt att studera hur svenska design och hantverksföretag ser på möjligheterna vad gäller ursprungslandet som källa för mervärdeskapande. Detta i syfte att skapa en ökad förståelse för ursprungslandets betydelse för ett företags produkterbjudanden på den internationella arenan. LÄS MER

  5. 15. En resursbaserad studie av monopolomreglering - Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Ardby; Anna Ohlsén; Patrik Andersson; [2010]
    Nyckelord :monopol; omreglering; Apoteket AB; resursbaserat perspektiv; strategisk anpassning; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : SYFTE: Syftet är beskriva och analysera hur ett företag anpassar sin strategi, när det går från att vara ensam aktör till en konkurrensutsatt marknad. METOD: Med en abduktiv ansats har vi genomfört en kvalitativ studie av monopolomregleringen på den svenska apoteksmarknaden. LÄS MER