Sökning: "Roy Forsberg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Roy Forsberg.

  1. 1. Incentives in Common Agency: An Experiment

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Roy Forsberg; [2007]
    Nyckelord :incentives; Common Agency; Contract; Make or Buy; Experiment; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title Incentives in a Common Agency: An Experiment Author Roy Forsberg Seminar date 2007-01-31 Tutors Dr. Fredrik Andersson and PhD Tommy Andersson Course Master Thesis in Economics – 10 Swedish credits (15 ECTS) Purpose Analyze the make-or-buy decision from a microeconomic perspective by combining modern common agency theory with the theory of incentives and game theory. LÄS MER

  2. 2. Hur MNC:s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Roy Forsberg; Philip Hansson; [2006]
    Nyckelord :Strategiska val – Resursbaserad teori – Tillväxt – Lönsamhet - Konkurrensfördel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel Hur MNC: s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher Författare Roy Forsberg, Philip Hansson Seminariedatum 2006-01-17 Handledare Gösta Wijk Nivå Kandidatuppsats Problemställning Vilka strategiska val är avgörande för långsiktig tillväxt för ett Multi National Corporation (MNC) i en mogen bransch? Hur kan resursbaserade strategiska val skapa konkurrenskraftig tillväxt för ett MNC? Syfte Att visa på hur MNC: s i en mogen bransch kan skapa lönsam långsiktig tillväxt genom strategiska val utifrån ett mer resursbaserat perspektiv Metod Studien utgår från en explorativ studie med en kvalitativ fallstudie med djupintervjuer som primär datainsamlingsmetod. Slutsatser Ett företags uppsättning av resurser och förmågor är alltid unik. LÄS MER

  3. 3. Spelteoretiska strategibeslut vid inträde och agerande på en oligopolmarknad. Analys av 3s etablering på den svenska marknaden för mobila teletjänster

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Roy Forsberg; [2005]
    Nyckelord :prisutveckling; inträdesspel; oligopol; strategibeslut; upprepad priskonkurrens; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar 3:s etablering på den svenska marknaden för mobila teletjänster. För att kunna analysera detta har jag kombinerat empiri med vald teori. Den insamlade primärdatan består av telefonintervjuer med beslutsfattande personer på såväl 3 som andra konkurrerande företag och institutioner. LÄS MER