Sökning: "Samhällsproblem skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 55 uppsatser innehållade orden Samhällsproblem skolan.
6. Problematisk skolfrånvaro: Skolrepresentanternas röst
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I Sverige omfattas alla elever från förskoleklass till årskurs nio av skolplikt, men ändå har många elever hög frånvaro. Problematisk skolfrånvaro är ett globalt samhällsproblem som kan ge allvarliga konsekvenser för eleven både nu och i framtiden, vilket dessutom leder till stora samhällskostnader. LÄS MER
7. "Vi måste våga lyfta på locket" : Skolkuratorers arbete med hedersrelaterat våld och förtryck
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Honor-related violence and oppression is a societal problem that needs to be addressed. Previous research has primarily been focused on defining honor as a term, which has contributed to the schools’ important role in working with honor-related issues being neglected. LÄS MER
8. Elevers berättelser om skolfrånvaro och närvarofrämjande insatser : En narrativ studie
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Skolfrånvaro är ett omdebatterat ämne som i olika rapporter och i forskning lyfts fram som ett samhällsproblem. Forskningen är omfattande, både nationellt och internationellt. Eftersom tillräckliga kunskaper saknas om elevers erfarenheter av skolfrånvaro så är det ett perspektiv som behöver belysas mer. LÄS MER
9. ”En jättelucka!” : En intervjustudie om skolans responser på våld i ungas parrelationer
Master-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : I Sverige har mäns våld mot kvinnor sedan länge definierats och etablerats som ett allvarligt samhällsproblem och forskningsfält. Kunskapen om våld i ungas parrelationer har däremot inte uppmärksammats i samma utsträckning. LÄS MER
10. Skolsköterskans erfarenheter av att identifiera psykisk ohälsa hos elever : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos barn och ungdomar och är ett stort samhällsproblem. Skolsköterskan träffar alla elever i skolan genom hälsosamtalet. Om skolsköterskan identifierar elever som visar tecken på psykisk ohälsa kan tidiga insatser sättas in för att stötta elever och minska risken för allvarlig psykisk ohälsa. LÄS MER