Sökning: "Samhällsvetenskap gymnasiet"

Visar resultat 11 - 15 av 116 uppsatser innehållade orden Samhällsvetenskap gymnasiet.

  1. 11. Privatekonomisk litteracitet och samhällskunskap : – En analys av åtta läromedel för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Haugsnes Molin; [2023]
    Nyckelord :Financial literacy; upper secondary school; personal finance teaching; teaching materials analysis; personal finance ideal-types; Privatekonomisk litteracitet; gymnasiet; privatekonomiundervisning; läromedelsanalys; privatekonomiska idealtyper;

    Sammanfattning : Students in upper secondary school are close to being of legal age, this means that they are soon in charge of their own financial situation with all that it entails. Financial literacy training has been discussed by many to be useful for students to prepare for this responsibility. LÄS MER

  2. 12. Hjärtats bildning : Om den emotionella kompetensen i skönlitterär läsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nickolina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Deep reading; fiction; value base; Djupläsning; skönlitteratur; värdegrund;

    Sammanfattning : Abstract This study intends to shed light on the legitimization of reading fiction and to examine the possibility of integrating basic value issues into the subject of Swedish. The focus is students' reading of fiction and how they reason around humanity and justice dilemmas. LÄS MER

  3. 13. Historieläroböcker och genusperspektiv : En jämförande analys av fem läroböcker i historia för gymnasiet med fokus på genus

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Sefertzi; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet mellan kön; genusteori; genushistoria; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar göra en jämförande analys av fem historieläroböcker med fokus på genus. Syftet blir att undersöka hur genusperspektiv framträder i historieläroböckerna. LÄS MER

  4. 14. När det oväntade händer : En kvalitativ intervjustudie med sex lärare i samhällskunskap om det didaktiska arbetet med nyhetsintegrering i samhällskunskapsundervisningen på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jesper Valström; [2022]
    Nyckelord :Nyhetsintegrering; aktuella händelser; nyheter; samhällskunskapsundervisning; didaktik; kvalificering; subjektifiering; socialisering.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to bring more knowledge about how teachers in social studies use news and current events in their teaching to develop skills and knowledge with their pupils. This study uses Gert Biestas three dimensions of schools' purpose of education. LÄS MER

  5. 15. Antisemitism – undervisning i ett spänningsfält : -Lärares syn på undervisning kring antisemitism inom samhällskunskapsämnetpå gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; social studies; antisemitism; Anti-semitism; undervisning; teaching;

    Sammanfattning : This study examines how teachers view their teaching about anti-Semitism in the subject of social studies in Swedish upper secondary schools. To analyze teaching on anti-Semitism, this study develops an analytical framework that makes it possible to describe and discuss the content, challenges, and didactic tensions found in this type of teaching. LÄS MER