Sökning: "Samhällsvetenskapliga traditioner"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Samhällsvetenskapliga traditioner.

  1. 1. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  2. 2. Historieläromedels vetenskapliga grund : Framställningen av drottning Kristina mellan två historiedidaktiska traditioner

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Martin Wejde; [2020]
    Nyckelord :Drottning Kristina; empirism; historiedidaktik; historiefilosofi; historiemedvetande; historiskt tänkande; läromedel; vetenskaplig grund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att urskilja hur en vetenskaplig grund kan synas och tolkas i framställningen av drottning Kristina i historieläromedel. Den vetenskapliga grunden representeras i undersökningen av två historiedidaktiska traditioner: en empirisk tradition, samt en historiefilosofisk tradition. LÄS MER

  3. 3. Dags att sätta geografiundervisningen på kartan : En studie av skolgeografins förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Jonathan Robinson; [2016]
    Nyckelord :geografiundervisning; kursplaner; läroplansteori; geografiska traditioner;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen analyserar hur geografiämnets identitet framträder i den svenska gymnasieskolans geografiundervisning i syfte att studera på vilket sätt skolämnet geografi har förändrats över tid. Undersökningens fokus har riktats mot de statliga styrdokument som innehåller skrivningar om skolämnens syften, innehåll och kunskapskrav, nämligen kursplanerna. LÄS MER

  4. 4. Librarians and Faculty in Information Literacy Assessment : Implications of Disciplinary Conditions for the Interpretation of Documents in the Bologna Process

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Bryngelsson; Aprile Clark; [2008]
    Nyckelord :informationskompetens; examination; kritiskt tänkande; livslångt lärande; Bolognaprocessen; högre utbildning; information literacy; assessment; critical thinking; lifelong learning; the Bologna Process; higher education; Documentation; information; library science; archivistics; Arkiv- och bibliotekskunskap; dokumentation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som en följd av att informationskompetens lyfts fram i Bolognaprocessen som ett betydelsefullt element i all högre utbildning har ämnet uppmärksammats i stigande grad inom universitetsvärlden. Bolognaprocessen har även föranlett ändringar i svensk lagstiftning som gör kursplaner till juridiskt bindande dokument. LÄS MER