Sökning: "School Cultures"

Visar resultat 21 - 25 av 308 uppsatser innehållade orden School Cultures.

  1. 21. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Skolledarens ansvar för närvaro­främjande arbete med fokus på skolkulturer i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Waldenström; [2022]
    Nyckelord :gymnasieelever; ledarskap; närvarofrämjande arbete; salutogenes; skolkultur; skolledare;

    Sammanfattning : ”Gymnasieskolan ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skollagen 15 kap. 2§) En avklarad gymnasieutbildning är kopplad till folkhälsa. LÄS MER

  3. 23. Dealing with the Unmentionable : A qualitative study on Swedish EFL-teachers’ experiences of teaching sensitive topics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martin Norin; [2022]
    Nyckelord :sensitive topics; English; EFL; teaching; effects on learning; strategies;

    Sammanfattning : The aim of the study is to illuminate upper secondary school teachers’ experiences of incorporating potentially sensitive topics in their teaching of English. To fulfil this aim, the degree project builds on six individual interviews with active English teachers at upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  4. 24. The Portrayal of the Other : A Postcolonial Perspective on ThreeESL Textbooks in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Sädbom; [2022]
    Nyckelord :Textbook analysis; Postcolonial studies; Cultural studies; ELT materials; Representation;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate three English as a second language (ESL) textbooks used for English 6 in Swedish upper secondary school from a postcolonial perspective, answering the following research question: Who is the implied reader, based on assumptions of the expected experiences and culture, and what and who is constructed as deviant or Other? To examine these questions, the study employs critical discourse analysis and implements strategies from multimodal analysis. The analysis is concerned with matters such as what is constructed as familiar or unfamiliar to the student, what images are chosen, and what those images convey. LÄS MER

  5. 25. Yrkesutbildning, yrkeslärare & Yrkesidentitet : En triad av komplexitet, värderingar & utmaningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Mikael Larsson; [2022]
    Nyckelord :Vocational teachers; Vocational education; Vocational identity; Anställningsbarhet; kritiskt tänkande; yrkesidentitet; yrkeslärare; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : The school and the workplace often characterize two diverse cultures in terms of what is treasured as important skills and values. The role of vocational teachers is to ensure that the students are surrounded by both these cultures. LÄS MER