Sökning: "Selektivt ätande"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Selektivt ätande.

  1. 1. Normer om kost: Pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frogner Emelie; Holmqvist Elin; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; normkritiskt; kön; makt; måltidssituation; normer; selektivt ätande;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogernas normer framträder under måltidssituationer samt inom ramen för detta syfte belysa hur bemötande kring barn som är selektiva i maten ser ut. Detta kommer att göras utifrån tre frågeställningar: Vilka förhållningssätt har pedagogerna under måltidssituationen? Vilka normer blir synliga under måltidssituationen? Hur tar pedagogerna hänsyn till barns individuella behov under måltidssituationen i förskolan?     Utförandet av studien är utav en kvalitativ metod genom strukturerade observationer för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Ätsvårigheter hos barn med attention deficit hyperactivity disorder och/eller autismspektrumstörning och bedömning av dessa : en scoping review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Julia Stegfeldt; Clara Sonesson Sörman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn med attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumstörning (AST) verkar ha en inadekvat nutritionsstatus i jämförelse med neurotypiska barn. Diskussioner förs kring vanligt förekommande ätsvårigheter hos dessa barn och hur de påverkar nutritionsstatusen. LÄS MER

  3. 3. Matsituationen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar avselektivt ätande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Nordahl; Sara Ottosson; [2021]
    Nyckelord :Selektivt ätande; förskollärare; pedagoger; matsituation; hermeneutik; tolkning; hermeneutisk spiral; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Matsituationen på förskolan är återkommande och något barn kan möta upp till fem gånger varje dag. Barn med selektivt ätande kan uppleva matsituationen som en krävande situation, där yttre aspekter kan kopplas som bidragande. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av matskola : Åsikter efter 1-4 år bland föräldrar och anhöriga till barn med beteendeproblem i samband med måltid

    Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Terese Hallenberg; Maria Engström; [2011]
    Nyckelord :children; meal; behavior; autism; parental education; barn; måltid; beteende; autism; föräldrautbildning;

    Sammanfattning : Beteendeproblem i samband med måltid kan drabba alla barn men är vanligt förekommandehos barn med autism och kan resultera i selektivt ätande samt oro och konflikter i familjen. Syfte:Att undersöka föräldrars åsikter om matskolaför föräldrar och anhöriga tillbarn medbeteendeproblem i samband med måltid upp till fyra år efter avslutad föräldrautbildning. LÄS MER