Sökning: "Skapande material"

Visar resultat 1 - 5 av 345 uppsatser innehållade orden Skapande material.

  1. 1. Att sticka en gemenskap : En kulturanalytisk studie om gemenskapen på ett stickcafé

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Vera Bodin; [2024]
    Nyckelord :Etnologi; gemenskap; sticka; hantverk; öppen verksamhet; tro; Svenska Kyrkan; aktörnätsverksteori; ritual; materiellas agens;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras ritualer, aktörer och det materiella på ett stickcafé beläget i ett mindre samhälle på Sveriges landsbygd. Dessa element betraktas, i uppsatsen, som ett sätt att skapa gemenskap, där gemenskapen träder fram genom dessa aspekter. LÄS MER

  2. 2. Den fria processen - en praktisk undersökning om att skriva musikdramatik i grupp

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Miranda Coral Engholm; [2023-04-05]
    Nyckelord :musikal; låtskriveri; före; scenisk gestaltning; skapandeprocess; musikteater; musikdramatik; scenkonst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka konsten att skriva musik och text för sceniska situationer. Jag ville undersöka hur man kan utveckla en metod för skapande i grupp och vad jag, från en skapandeprocess, kan ta med mig för verktyg i mitt yrke som musikalartist och låtskrivare. LÄS MER

  3. 3. “Faktiskt, jag blev inspirerad av Zlatan.” : En kvalitativ studie om afghanska ensamkommande barns etablering i Sverige, de bidragande faktorerna, ungdomarnas upplevelser och drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Murtaza Nazari; Kasim Husseini; [2023]
    Nyckelord :Unoccompanied children; Social work; Establishment; Socialservices; Youth; Unoccompanied children’s experiences; Asylum seeker; Support and efforts and stay permit; Ensamkommande barn; Socialt arbete; Etablering; Socialtjänst; Ungdomar; Ensamkommande barns upplevelser; Asylsökande barn; Stöd och insatser och uppehållstillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på de bidragande faktorerna för etableringen av afghanska ensamkommande barn i det svenska samhället och därmed bidra till kunskapsutveckling om målgruppens behov hos yrkespersoner som kommer i kontakt med dessa barn. En kvalitativ metod har applicerats på studien. LÄS MER

  4. 4. ”Det som har skett kan jag inte glömma” – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anais Constantino Figueroa; [2023]
    Nyckelord :Arpilleras; exil; Edward W. Said; textilhantverk; Sara Ahmed; Wendy Brown; semiotik; diaspora; Chile; Cecilia Valdés.;

    Sammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: motivval, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER

  5. 5. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER