Sökning: "Skriftspråket"
Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade ordet Skriftspråket.
1. ”Lär man sig ljuden, så kommer resten av sig självt” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar kring undervisningen inom fonologisk medvetenhet i relation till tidigare forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to highlight pre-school teachers perceptions and experiences of phonological awareness teaching to see if there is consistency with previous research. As well as whether the preschool teachers consider themselves to have sufficient knowledge to conduct quality teaching in the subject. LÄS MER
2. ”Pojkar skriver slarvigare” : Relationen mellan kön och skrivutveckling i årskurs 7–9. En enkätundersökning om svensklärares uppfattningar kring hur flickors och pojkars skriftspråk skiljer sig
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Skriftspråket är grundläggande i svenskämnet och något man arbetar för att ständigt utveckla hos eleverna genom hela deras skolgång. En återkommande problematik jag har bevittnar i svenskundervisningen är prestationsskillnaderna mellan flickor och pojkar. LÄS MER
3. ”Att vara en närvarande förskollärare är nyckeln, oavsett situation!” : En kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till den sociala och fysiska språkmiljön i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskollärare har ett stort ansvarsområde inom förskolan. Det är förskollärarna som bland annat ansvarar för att varje barn ska uppleva en meningsfullhet samt för att skapa förutsättningar att barn lär sig. LÄS MER
4. Skriftspråk i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare kan arbeta för att barn ska utveckla ett intresse för skriftspråk i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn ska utveckla ett intresse för skriftspråk. För att få svar på hur förskollärare beskriver att de arbetar har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Studien innefattar intervjuer av åtta förskollärare. LÄS MER
5. Lärares arbete med att väcka och underhålla elevers läsmotivation : En kvalitativ studie om hur lärare inspirerar och motiverar elever till läsning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : En stor del av kommunikationen i vårt samhälle sker igenom skriftspråk, så som böcker och andra texter. Läsförmåga är nödvändig för att ta del av skriftspråket. Läsutvecklingen är komplex och lärares stöttning i den är viktig, dessutom är intresse för litteratur och dess innehåll en viktig komponent för läsutveckling. LÄS MER