Sökning: "Skriva i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 133 uppsatser innehållade orden Skriva i förskolan.

  1. 16. Barns utveckling och lärande i en kontextmed olika förutsättningar : En undersökning om förskollärares upplevelser och erfarenheter av allmän förskola och 15 timmars vistelse samt den pedagogiska måltidens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Fridberg; Isabell Ekenberg; [2021]
    Nyckelord :Allmän förskola; samspelsutveckling; pedagogisk måltid; barns förutsättningar.;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där två förskollärare från södra Sverige deltagit i semistrukturerade samtalsintervjuer. Syftet är att få en inblick hur förskollärarna upplever den allmänna förskolan och 15 timmars vistelse i förskolan, hur och om de olika uppläggen förskolorna arbetar med har betydelse för barn enligt dem, med särskild hänsyn till den pedagogiska måltiden. LÄS MER

  2. 17. Hur arbetar förskollärare med barns tidiga skrivutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Tidig skrivutveckling; skriftspråket; förskolan; metoder inom skriv- och läsutveckling;

    Sammanfattning : Skrivkunskaper har länge setts som skolans uppgift att undervisa om men barns skrivutveckling börjar ofta redan på förskolan. Samtidigt finns det inte så mycket forskning om hur förskollärare arbetar med barns tidiga skrivutveckling. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang om undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniel Sörensen Svensson; Beatrice Ruth; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; förskola; kvalitativ studie; Undervisningsbegrepp; yrkesroller; läroplanen; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur yrkesrollerna i förskolan resonerar om begreppet undervisning och hur man arbetar med detta begrepp i verksamheten. Med hjälp av våra frågeställningar vill vi ta reda på hur yrkesrollerna tolkar undervisningsbegreppet och hur de tolkar begreppet utifrån sitt uppdrag i läroplanen. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkiga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Therese Medved; Moa Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; skildringar; flerspråkighet; språkutveckling; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : I studien undersöktes förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Vi tog inspiration från socialkonstruktivismen och det sociokulturella perspektivet. Studiens metod genomfördes utifrån semistrukturerade intervjuer och empirin analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 20. ”Estetik är en samling av identitetsutvecklande ämnen” : En kvantitativ studie om förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till olika estetiska ämnen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Bergqvist; Anna Simula; [2021]
    Nyckelord :förskola; estetiska ämnen; förhållningssätt; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Under de år vi varit verksamma i förskolan har vi uppmärksammat att arbetet med estetiskt lärande ser olika ut och att förskollärares och barnskötares förhållningssätt till estetiska ämnen varierar. Forskaren Eva Änggård (2012) belyser vikten av att barn behöver få lära sig de estetiska ämnena från grunden - “att inte låta barn härma och lära sig estetiska tekniker är som att säga att de ska kunna läsa och skriva genom att hitta på ett eget alfabet”. LÄS MER