Sökning: "Skriva i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 133 uppsatser innehållade orden Skriva i förskolan.

  1. 6. Att sätta barnet på pränt : En kvalitativ intervjustudie om fem förskollärares resonemang om hur de beskriver barn i dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Anderslars; Mathilda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Subjektskapande; dokumentation; bedömning; förskola; makt; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka medvetenhet om och synliggöra på vilka olika sätt förskollärare resonerar om hur de beskriver barn i relation till skriftlig dokumentation som genomförs i förskolan. Studiens metod är kvalitativa intervjuer där vi lyfter fem förskollärares skildringar om hur de formulerar sina beskrivningar av barn i skriftlig dokumentation. LÄS MER

  2. 7. Utomhuspedagogik i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Bjelk Theres; [2022]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva ett examensarbete som tar utgångspunkt i ämnet utomhuspedagogik där syftet har varit att undersöka hur pedagoger ser på förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus med barnen i förskolan.   Med utomhuspedagogik menas att förflytta verksamheten utanför de ordinarie lokalerna och lärmiljöerna man finner inomhus. LÄS MER

  3. 8. Musikundervisning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om musikundervisningens betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Vedin; Rasmus Vilhelmsson Johansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ forskning; musik i förskolan; sociokulturella teorin; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Musikundervisning minskas i förskolan trots att tidigare forskning påvisar att musikundervisning är effektiv och utvecklande för barnen. Osäkerheten bland förskollärare genererar inte till att musikundervisning kommer öka inom förskolan. LÄS MER

  4. 9. Det önskvärda förskolebarnet : Diskurser i förskolans handlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olga Sahlberg; Sandra Slowig; [2022]
    Nyckelord :Handlingsplaner; normer; makt; diskurs; barns behov; förskoledidaktik; diskursanalys; kritisk diskursanalys; poststrukturalism; miljö.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra vilka diskurser, normer och makt som framträder i sex handlingsplaner ifyllda av pedagoger från två kommuner. Dessa handlingsplaner utgår från särskilda rubriker med fokus på barns styrkor och svagheter och fylls i av pedagoger när man anser sig ha barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 10. Musikundervisning eller musik i undervisning på förskolan? : En studie om pedagogers syn på musiken och dess inflytande i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Sollenhag; Frida Österberg; [2022]
    Nyckelord :Musik; Undervisning; Pedagoger; Förskolan; Kontext; Lärprocesser; Utvecklingszon; Likvärdighet; Mediering; Sociokulturellt perspektiv; Förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares och barnskötares beskrivningar av musikundervisning i förskolan. Vårt syfte är att bidra med kunskaper om pedagogernas syn på musikundervisning i förskolan i relation till likvärdighet och musikens inflytande på undervisningen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER