Sökning: "Sofie S"

Visar resultat 1 - 5 av 783 uppsatser innehållade orden Sofie S.

  1. 1. Barns flerspråkighet och modersmålsutveckling : En kvalitativ studie om arbetet med att stötta barns flerspråkighet och modersmålsutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie Ahlstrand; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Kulturell bakgrund; Modersmålsutveckling; Samverkan;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver att man stöttar barns flerspråkighet och modersmålsutveckling. I studien användes semistrukturerade intervjuer, där informanterna var sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Abrahamsson; Erica Hjertén Bosch; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; läsundervisning; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER

  3. 3. Bilingual language development and ASD : A case-study

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Lindblad; [2024]
    Nyckelord :autism; bilingualism; language development; language preference;

    Sammanfattning : Research into bilingual language development in autistic children is a new field and the number of studies published to date are very scarce. Around the world exceptional cases are being reported to support the theory that bilingual language development in autistic children is different to that of typically developing children leaving an obvious gap in knowledge. LÄS MER

  4. 4. Vilken kunskap prioriterar lärare inom friluftslivsundervisningen? : Med målet att ge eleverna förutsättningar och intresse av att vara i naturen, nu och i framtiden

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofie Öhman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; idrott och hälsa; idrottslärare; de fyra kunskapsformerna; tyst kunskap;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the understanding of the purpose and goals of physical education teachers in their outdoor education and what knowledge they express as important for students to develop and demonstrate in, about and through outdoor education. Five physical education teachers participated in the study. LÄS MER

  5. 5. Barns fysiska aktiviteter på förskolegården : En kvalitativ studie om barns fysiska möjligheter och begränsningar på förskolegården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Tegsell; Sofie Svanberg; [2024]
    Nyckelord :Childhood sociology; Children s perspective; Rules; Physical activity; Preschool yard; Barndomssociologi; Barns perspektiv; Regler; Fysisk aktivitet; Förskolegården;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om barns fysiska aktiviteter på förskolegården genom ett närmande av barns perspektiv. Studien är kvalitativ och förhåller sig till ett barndomssociologiskt perspektiv, vilket bland annat innebär att vi har forskat med barnen och inte om dem. LÄS MER