Sökning: "Sport clubs"

Visar resultat 16 - 20 av 294 uppsatser innehållade orden Sport clubs.

  1. 16. Ystad IF vs. IFK Ystad – en kvalitativ intervjustudie om hur tidig specialisering, rekrytering och rivalitet påverkat föreningarna

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Linus Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Early specialization; sportification; RAE; rivalry; recruitment; YIF; IFK; Tidig specialisering; sportifiering; RAE; rivalitet; rekrytering; YIF; IFK;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur tidig specialisering framför allt påverkar handbollsföreningen Ystad IF (YIF) och få en uppfattning kring hur IFK Ystad (IFK) tänker när spelare som inte platsar i YIF går till IFK i stället. Studien kommer också fokusera på hur det påverkar ungdomsleden i IFK och om det försvårar för ungdomarna i IFK att kunna ta en plats i A-laget samt hur samarbetet ser ut idag mellan föreningarna i förhållande till deras historiska rivalitet. LÄS MER

  2. 17. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER

  3. 18. Vilka är spelreglerna utanför plan för fotbollsklubbar, när supportrarna agerar domare? : En jämförande studie av vilka faktorer som utgör det supporterbaserade varumärkesvärdet i stads - och landsbygdsklubbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Josefine Johansson; [2023]
    Nyckelord :Brand Equity; consumer-based brand equity CBBE ; soccer club; sport brands; branding; supporter loyalty; Varumärkeskapital; konsument baserad varumärkeskapital; fotbollsklubb; sportvarumärke; varumärkesbyggande; supporterlojalitet;

    Sammanfattning : Fotbollssupportrar återkommer till en klubbs matcher även om de senaste resultaten har varit dåliga. Referensgrupper har visat sig kunnat påverka supporterlojaliteten som vidare påverkar ett varumärkes supporterbaserade kapital. LÄS MER

  4. 19. Plastic recycling is a team sport

    Master-uppsats,

    Författare :Alice Golding; [2023]
    Nyckelord :sport; plastic recycling; environment; sustainable development; climate change; football clubs; Malmö; effort; awareness;

    Sammanfattning : As the impact sport, its consumers and performers have on the environment increases, the Earth continues to suffer. Amongst others, the plastic consumption is exploiting natural resources and the lack of recycling causes even further damage. LÄS MER

  5. 20. Föreningsidrott för ökad trygghet : En intervjustudie om föreningsidrottens trygghetsskapande funktion i samhället

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Märta Hansson; [2023]
    Nyckelord :Folkhälsa; Föreningsidrott; Känsla av sammanhang; Närvaro; Trygghet;

    Sammanfattning : Föreningsidrotten har en viktig roll i samhället, både för det hälsofrämjande och trygghetsskapande arbetet. Politiken ser värdet i idrottsföreningar och har utifrån det ökat de ekonomiska medlen till idrottsföreningar för att de i större utsträckning ska ha möjligheten att arbeta trygghetsskapande och för ökad integration. LÄS MER