Sökning: "Sports Commercials"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Sports Commercials.

  1. 1. Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor : En semiotisk analys av könsstereotyper i reklamfilmer i Super Bowl 2023

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Lina Larsson; Magda Wendel Bommarco; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; stereotypes; Super Bowl; Commercial; hegemonies;

    Sammanfattning : “Violent men and superficial women” (“Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor”) by authors Magda Wendel Bommarco and Lina Larsson aims to evaluate how male and female stereotypes are constructed in Super Bowls commercials 2023. The subject illustrates the issues behind stereotypes as a part of wider social ideologies and power relations, which makes the topic highly relevant to examine. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar : En studie avseende marknadsföring av ohälsosam Tv-reklam och sponsring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oussema Kharrat; Walid Nur; [2022]
    Nyckelord :FIFA World Cup; Unhealthy TV Advertising; Time Span; Color and Design; Världsmästerskapet i Fotboll; Ohälsosam Tv-reklam; Tidsspann; Färg och Design;

    Sammanfattning : Despite the development of digitization, traditional marketing in the form of TV advertising and sponsorship has continued to appear as a marketing strategy for companies and organizations. This is because people spend a lot of time watching different programs, movies and sporting events on different TV channels, which gives this type of marketing a large reach. LÄS MER

  3. 3. Hur förhåller sig unga vuxna män till spelreklam? : En kvalitativ studie grundad i medieeffekt-teorin

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Klas Engström; Eamonn Murphy; [2022]
    Nyckelord :Onlinespel; onlinecasino; betting; spelreklam; unga vuxna män;

    Sammanfattning : The present study’s main purpose is to find out if there’s a noticeable pattern between young mens exposure to gambling advertising. Why this study only focused on young men is because the researchers in the study are in the same life situation and they also share the same age. LÄS MER

  4. 4. Affecting the consumer by reflecting the consumer? : A qualitative study about how diversity and inclusion in sports commercials affect the consumer´s self-concept.

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Ida Jacobsson; Olivia Friberg; [2021]
    Nyckelord :Diversity; Inclusion; Visual Communication; Sports Commercials; Semiotic analysis;

    Sammanfattning : Background: Inclusion and diversity have been a frequently discussed subject within marketing for many years. In particular, marketing communication has to a large extent been criticized to not reflect the reality of society. LÄS MER

  5. 5. Hur representeras etniska minoriteter under skyddsutrustning? : En komparativ semiotisk innehållsanalys av Under Armours reklamfilmer ur ett postkolonialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Sörling; Hasib Zolic; [2021]
    Nyckelord :Semiotics; representation; postcolonialism; social movements; marketing communications; Under Armour; BLM; Semiotik; representation; postkolonialism; sociala rörelser; marknadskommunikation; Under Armour; BLM;

    Sammanfattning : Med bakgrund i Black Lives Matter-demonstrationerna problematiserar den här studien två reklamfilmer från sport- och klädföretaget Under Armours (UA:s) kampanj The only way is through med syfte att studera hur normer och värderingar främjas utifrån jämlikhet och mångfald i UA:s reklamfilmer. Detta studeras genom att undersöka hur vita personer, färgade personer (POC) och personer med olika etnisk bakgrund representeras i UA:s reklamfilmer och vad det finns för likheter och skillnader mellan dessa representationer. LÄS MER