Sökning: "Stöd processer"

Visar resultat 21 - 25 av 469 uppsatser innehållade orden Stöd processer.

  1. 21. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  2. 22. Informationssystem anpassade för nöjesparker utifrån säsongsanställdas perspektiv; En studie av användbarhet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Fredrik Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Amusement parks; Usability; Management systems; System Usability Scale SUS ; Användbarhet; Managementsystem; Nöjesparker; Säsongsanställda; System Usability Scale SUS ;

    Sammanfattning : Inom organisationer och företag har IT-stöd blivit allt viktigare för organisationens konkurrenskraftighet och för att upprätthålla effektiva processer. En viktig aspekt i utvecklingen av IT-system är användbarhet. LÄS MER

  3. 23. Undervisning för egenmakt : En kvalitativ undersökning av hur medborgarbildande undervisning kan stärka elevernas upplevda demokratiska egenmakt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Anders Bergmark; [2023]
    Nyckelord :Egenmakt; medborgarbildning; samhällskunskap; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att fördjupa förståelsen av hur undervisning i samhällskunskap kan bidra till att öka elevernas benägenhet att engagera sig i demokratiska processer. Syftet operationaliseras i två frågeställningar. LÄS MER

  4. 24. Sexualitet, samtycke och relationer – Om förutsättningar för att arbeta med det nya kunskapsområdet som policy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Normark Heggemann; Moa Olsson Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning; policy enactment theory; ämnesintegrering; värdegrundsarbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka huruvida verksamma inom gymnasieskolan upplever sig förberedda inför att ta sig an undervisningen i det nya kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer (SSR), som är en del av rådande läroplan sedan höstterminen 2022. Med hjälp av policy enactment theory analyserar vi tematiskt kodade kvalitativa intervjuer med lärare och biträdande rektorer och visar hur ansvaret för arbetet med SSR eller värdegrundsarbete som berör sexualundervisning tenderar att läggas på eldsjälar, på samma gång som lärare efterfrågar formell kompetens hos kollegiet och mer stöd från skolledning i form av tid och resurser. LÄS MER

  5. 25. Hjälp! Socialtjänsten kidnappar våra barn! : En kvalitativ studie om desinformationskampanjers påverkaninom socialtjänstens individ- och familjeomsorg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anna-Karin Benson Bengtsson; Josefin Danielsdotter Lagerblad; [2023]
    Nyckelord :socialt arbete; hot och våld; desinformation; sociala medier; myndighetsutövning; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Svensk socialtjänst, och framför allt socialsekreterare inom barn och unga är idag i blickfånget på grund av desinformationskampanjer på sociala medier.Desinformationskampanjerna består av ryktesspridning som uttrycker att socialsekreterare kidnappar barn utan stöd i lagstiftning. LÄS MER