Sökning: "Sustainable Development Goals"

Visar resultat 11 - 15 av 1481 uppsatser innehållade orden Sustainable Development Goals.

  1. 11. A secure or sustainable world? : How Sweden’s policies on nuclear proliferation affect the Sustainable Development Goals

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Frida Blomér; [2024]
    Nyckelord :Nuclear Proliferation; Sustainable Development Goals; Sweden; Security; Development;

    Sammanfattning : This thesis aims to evaluate Sweden’s policies on nuclear proliferation and create a better understanding of how these policies affect Sweden’s work towards achieving the Sustainable Development Goals (SDGs). Amid global concerns about nuclear weapons and their impact on peace, security and sustainable development, Sweden stands as a global leader both regarding disarmament and non-proliferation and sustainable development. LÄS MER

  2. 12. Sustainable Finance: A case study of Swedish Banks' engagement in Sustainable Development Goals

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Felicien Come Rukundo; [2024]
    Nyckelord :Sustainable finance; Sustainable Development Goals; Agenda 2030; Paris Agreement; Need; Creed; Greed; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sustainable finance incorporates actions and policies for economic development, social inclusion, and environmental sustainability. The development of the Sustainable Development Goals (SDGs) by the United Nations became a guide for the transformation towards sustainability and social inclusion. LÄS MER

  3. 13. How commercialization rate impacts the profits of dairy farms in Kenya

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jens Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Smallholder farmer; Milk production; Economic development; Agricultural productivity; Poverty reduction; Livestock management;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between farm profitability and commercialization rates among smallholder farmers in Kenya. Through an analysis of data from 453 farms, the research examines several factors, including milk production, household size, education level, and livestock ownership, that can affect commercialization rate and dairy profit. LÄS MER

  4. 14. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER

  5. 15. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER