Sökning: "Swedish College Students"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden Swedish College Students.

  1. 1. Är demokratisk kompetens lika viktigt för alla? : En studie om hur styrdokument och läroböcker stämmer överens och bidrar till likvärdig kompetens om demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Johan Kjerf; [2023]
    Nyckelord :Demokratisk kompetens; medborgarkompetens; läroplan; ämnesplan; pragmatism; kunskap; förmågor; nyttokunskap; learning-by-doing; inquiry;

    Sammanfattning : The Swedish school has a dual mission. To promote students´ desire for lifelong learning and to foster students as good citizens. In this mission, democratic competence and civic competence are discussed. This study aims to explore what these competencies are and how they are expressed in Swedish social studies textbooks. LÄS MER

  2. 2. Positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå hos högskolestudenter : En kvantitativ tvärsnittsstudie på två högskolor

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Olivia Gimlin; Emeli Nordin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka fysisk aktivitetsnivå och positiv kroppsuppfattning hos högskolestudenter på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) samt Kungliga musikhögskolan (KMH). Tre frågeställningar har undersökts; Finns det någon skillnad i positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå mellan studenter på GIH och KMH? Finnsdet någon skillnad i positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå mellan kön? Finns det någon korrelationen mellan positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå? Metod En kvantitativ tvärsnittsstudie genomfördes med insamling av data genom en enkät. LÄS MER

  3. 3. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  4. 4. Godkänd eller ej, det är frågan : Lärares tankar om den nya kursplanen i sfi.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Dennis Svensson Strid; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2022 implementerade Skolverket en ny kursplan för delar av vuxenutbildningen. Denna nya kursplan innebar en övergång från en femgradig betygsskala (A-E) till en tvågradig(G-IG) med förhoppningar om att detta skulle öka elevernas genomströmning. LÄS MER

  5. 5. "50 poäng är inte mycket" : En intervjustudie om religionslärares kritiska perspektiv på styrdokumentens innehåll för Religionskunskap 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Abigail Sandström; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskap 1; Religionskunskap; Läroplanskritik; Läraragens; Styrdokument; Gymnasieundervisning; Lärarperspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Religionslärare;

    Sammanfattning : Upper secondary education has a clear purpose within the Swedish school system: to prepare young adults for their lives as active, democratic citizens in Swedish society. There is a vast amount of information an upper secondary student should be privy to by the end of their pre-college education, and teachers have had to take enormous strides to interpret and implement these guidelines when teaching. LÄS MER