Sökning: "Swedish company culture"

Visar resultat 1 - 5 av 483 uppsatser innehållade orden Swedish company culture.

  1. 1. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  2. 2. Doing Things Right or Doing the Right Things? A qualitative exploration of ethical culture and organizational decision-making in the pharmaceutical industry

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Albin Nilsson; Saga Wihman; [2024]
    Nyckelord :Ethical Organizational Culture EOC ; Interdepartmental Decision-Making IDM ; Pharmaceutical Industry; Bounded-Rationality decision-making; Ethical Subcultures;

    Sammanfattning : This thesis investigates the influence of Ethical Organizational Culture (EOC) on Interdepartmental Decision-Making (IDM) through a qualitative case-study of a Swedish pharmaceutical company. Through a qualitative case study, which employs the Ethical Corporate Culture (ECC) model and the Bounded-Rationality decision-making model, the research highlights the complexities faced by pharmaceutical companies at the intersection of ethics and business. LÄS MER

  3. 3. Svenskt ledarskap, kultur och styrning : Anpassning i företag som agerar i Sverige med utländskt ägande

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hanna Thyrén; Hampus Björnsvik; [2023]
    Nyckelord :Swedish leadership; national culture; management control; organizational culture; subsidiary; concern culture; Svenskt ledarskap; nationell kultur; styrning; organisationskultur; dotterbolag; koncernkultur;

    Sammanfattning : Titel: Svensk ledarskap, kultur och styrning - Anpassning av kultur och styrning till svenskt ledarskap i företag som agerar i Sverige med utländskt ägande Problemställning: Mellan koncernen och dotterbolag ges direktiv om hur dotterbolaget ska styra sin verksamhet. Svenskt ledarskap är världsunikt, och det finns därav anledning att studera hur förhållandet mellan koncernen och dotterbolaget fungerar i den svenska kontexten med ett unikt ledarskap. LÄS MER

  4. 4. Modularisdering som produktstrategi : Fördelar, utmaningar och kundanpassning vid utveckling av modulära produkter

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Felicia Abdel-Daim; Matilda Schelin; [2023]
    Nyckelord :Customization; Customer need; Modularization; Modular function deployment; Modular product architecture; Product development.; Kundanpassning; Kundbehov; Modularisering; Modular function deployment; Modulär produktarkitektur; Produktutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera fördelar samt utmaningar med att använda sig av modularisering. Vidare var syftet att undersöka hur kundens önskemål tas i beaktning vid produktutvecklingsprocessen för modulära produkter. LÄS MER

  5. 5. Kunskapshantering på ett fintechbolag - En kvalitativ studie om uppfattning och främjande av kunskapsspridning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Fanny Juhlin; Sofia Jerndal; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; knowledge sharing; fintech company; enabling factors culture; leadership; technology; measurement ; organizational factors; individual factors; technical factors; Kunskapshantering; kunskapsspridning; fintechbolag; möjliggörande faktorer kultur; ledarskap; teknik; mätning ; organisatoriska faktorer; individuella faktorer; tekniska faktorer;

    Sammanfattning : Kunskap är en resurs som många företag baserar sin verksamhet på. Detta ställer dock krav på en fungerande kunskapsspridning för att företaget ska kunna nyttja resursen till fullo. LÄS MER