Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 239 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Vikten och avsaknaden av struktureratoch tydligt systematiskt kvalitetsarbete avsamhällsorienterade läromedel i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; [2023]
    Nyckelord :edning; organisation; process; samhällsorienterade läromedel; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att rapportera om hur lärare ser på metoder och processer kringdet systematiska kvalitetsarbetet kring SO-läromedel ser ut på lågstadiet samt hur lärareser på användandet av SO-läromedel inom olika aspekter. Studiens syfte är attundersöka och rapportera om skolor aktivt engagerar sig i detta arbete och hur detgenomförs av ledare och lärare, även om rektorn har ansvar för att kvalitetssäkraläromedlet eftersom det enligt Skolverket är den person som har huvudansvaret. LÄS MER

  2. 17. ”Att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till” : skolbibliotekets roll i det systematiska kvalitetsarbetet i det svenska skolsystemet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Bergvall; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering; förvaltning; Vedung; Czarniawska; flermetodsforskning;

    Sammanfattning : In 2021 a Swedish Government Official Report, which focused on school libraries was published. It suggested school libraries to be included in systematic quality work, and to be a part of that process was considered valuable. LÄS MER

  3. 18. Analysarbetet vid skolors systematiska kvalitetsuppföljning : En studie om lärarens och rektorns arbetsprocess och förutsättningar kring skolans systematiska kvalitetsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sezin Imamovic; [2023]
    Nyckelord :Analys; systematiskt kvalitetsarbete; systemteori; rektor; lärare; samverkan; förutsättningar;

    Sammanfattning : Analysdelen i skolans kvalitetsutvecklingsarbete är en komplex process som ofta upplevs för akademiskt eller teoretiskt för många rektorer och lärare. I den här studien undersöks processen med analysarbetet och hur detta arbete organiseras mellan lärare och rektorer. LÄS MER

  4. 19. Specialpedagogen i förskoleutvecklande systematiskt kvalitetsarbete : En analys av rektorers gestaltningar av specialpedagogens roll

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jenny Florén; Alexandra Harrysson; [2023]
    Nyckelord :Dramaturgiskt perspektiv; förskola; gestaltning; organisationskultur; rektor; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från förskolan vilken saknar tradition när det gäller att ha tillgång till specialpedagog. Frånvaron av professionen i såväl skollag som läroplan får konsekvensen att det blir den omgivande kontexten som påverkar konstruktionen av den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. LÄS MER

  5. 20. Är rektor utbildad och kompetent? En undersökning om rektors kunskap och kompetens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Holm; [2023]
    Nyckelord :rektor; kunskap; kompetens; rektorsutbildning; rektorsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilka kunskaper och kompetenser rektors närmsta chef (verksamhetschef) anser att rektor behöver i sin yrkesutövning och var, på vilka arenor, dessa kommer till användning. Syftet är även att få en djupare förståelse för hur verksamhetschefers bild av rektorers kompetens relaterar till rektorsprogrammets uttryckta förväntan på rektorers kompetens efter genomförd utbildning. LÄS MER