Sökning: "samhällsorienterade läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden samhällsorienterade läromedel.

  1. 1. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  2. 2. Röst och engagemang i läromedel : – En utvidgad textanalys som kartlägger de relationsskapande resurserna i ett SO-läromedel för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emily Aiderfors; Stina Kilenius; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I en värld där olika kommunikationsverktyg används för att nå och tradera kunskap, spelar läromedel en stor roll för elevernas kunskapsinhämtning. Denna studie utforskar hur multimodala läromedel skapar relationer till sina tänkta läsare och diskuterar huruvida sådant multimodalt relationsskapande kan fungera som resurs för elevers potentiella lärande. LÄS MER

  3. 3. Vikten och avsaknaden av struktureratoch tydligt systematiskt kvalitetsarbete avsamhällsorienterade läromedel i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; [2023]
    Nyckelord :edning; organisation; process; samhällsorienterade läromedel; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att rapportera om hur lärare ser på metoder och processer kringdet systematiska kvalitetsarbetet kring SO-läromedel ser ut på lågstadiet samt hur lärareser på användandet av SO-läromedel inom olika aspekter. Studiens syfte är attundersöka och rapportera om skolor aktivt engagerar sig i detta arbete och hur detgenomförs av ledare och lärare, även om rektorn har ansvar för att kvalitetssäkraläromedlet eftersom det enligt Skolverket är den person som har huvudansvaret. LÄS MER

  4. 4. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Albin Ellingsen; Maja Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; samhällsorienterade ämnen; lågstadiet; sociokulturell teori; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4-6

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER