Sökning: "Teorier om läsning"
Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade orden Teorier om läsning.
1. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. En exkluderande universalitet -En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Författare: Monika Johansson Titel: En exkluderande universalitet - En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030 Kandidatuppsats: SOCK07, 15 hp. Handledare. LÄS MER
3. Hur samverkar lärare i årskurs 1–3 med vårdnadshavare för att främja elevers läsmotivation och läsutveckling?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Utgångspunkten för vår studie har varit den aktuella samhällsdebatten om elevers sjunkandeläsintresse. Samhällsdebatten ledde till att vårt syfte blev att ta reda på hur lärare samverkar medvårdnadshavare för att främja elevers läsmotivation och läsutveckling. LÄS MER
4. Bäst i Klassen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studierSammanfattning : Bäst i klassen undersöker sambandet mellan maskulinitet och politik i den svenska arbetarrörelsens konst under mitten av 1900-talet eller den så kallade folkhemsperioden. Undersökningen utgår från de två kvarvarande väggmålningarna i Folkets hus Malmö, Arbetarrörelsens historia av Robert Nilsson och April av Bertil Landelius. LÄS MER
5. Analog och digital läsning vid tematisk undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den digitala utvecklingen ändrar om landskapet för lärare och elever. Skolorna måste ställa om hur undervisningen bedrivs där alltmer läromedel blir digitalt. Det ställs frågor kring effekterna på elevers lärande och läsning. Forskning på området visar på såväl positiva som negativa effekter av den ökade digitaliseringen. LÄS MER