Sökning: "Transpersoner i media"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden Transpersoner i media.
16. TransReality : en kvalitativ studie om representationer av unga transpersoner i Ryssland och USA
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Denna studie undersöker hur unga transpersoner representeras i media, närmare bestämt inom genren reality tv. De två program som valts för ändamålet är amerikanska I am Jazz och ryska TransReality, där den första fokuserar på 15-åriga Jazz Jennings liv medan den andra följer ett antal unga transpersoners vardag. LÄS MER
17. Vem är du? : En diskursanalytisk studie om transpersoners upplevda bemötande i feministiska forum på nätet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : The idea for this study was evoked from a number of observations that we did in relation to our personal interest for feminism and gender studies. We have noticed tendecies of identity politics in feminist webbased discussion forums, which have led to intermutual conflicts within the feminist movement. LÄS MER
18. A Civil Society Conundrum: Gaining legitimacy with stakeholders as a Vietnamese NGO working with gender and sexuality
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Questions concerning sexuality and gender have only recently become the focus of social research and advocacy in Vietnam. Sexuality and gender are taboo subjects and non-heterosexual and trans persons often face discrimination, stigmatization or invisibility and civil society is in certain respects restricted. LÄS MER
19. Heteronormativitet inom pedagogiska rum och representationer av homosexualitet, bisexualitet respektive transpersoner inom rörliga media : examensarbete Bild & Media
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Mediala produktioner kan analyseras som delaktiga socialisationsagenter i individers identitetskonstruerande processer, genom att agera medaktörer i skapandet/befästandet respektive utmanandet av rådande och etablerade normer. De rollregister som erbjuds individer inom såväl mediala som pedagogiska rum, är ofta mycket stereotypa och signalerar hur vi som representanter för det ena eller det andra könet förväntas anpassas till på förhand givna och begränsande mallar. LÄS MER