Sökning: "UPPTÄCKT AV DYSLEXI"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden UPPTÄCKT AV DYSLEXI.

  1. 1. Tillämpning och erfarenheter av stödinsatser för elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi : - Ur elevers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marielle Fornvik; [2023]
    Nyckelord :Specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; tidig upptäckt; diagnos; specialpedagogiska åtgärder och stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och öka kunskapen om elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, hur de upplever stödet i skolan och vad de önskar mer av. Studien belyser även den specialpedagogiska aspekten i fråga om ansvar, behov och synen på stödet till denna målgrupp av elever. LÄS MER

  2. 2. Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent : Varför blev de inte upptäckta?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Hampusgård; [2020]
    Nyckelord :Genus; Sociokulturellt perspektiv; Didaktik; Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Sen diagnos; Grundskola; Kvalitativ intervju; Dubbelt misslyckande;

    Sammanfattning : Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent – Varför blev de inte upptäckta?   Syftet med uppsatsen var att öka våra kunskaper om hur tidiga läs- och skrivsvårigheter hos flickor kan upptäckas och öka kunskaperna om de strategier flickor använder för att hantera sina svårigheter innan de upptäckts. Uppsatsen vill även bidra till att förstå fenomenet av oupptäckta läs- och skrivsvårigheter ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att upptäcka och åtgärda lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Axel Wahlberg; [2020]
    Nyckelord :Lässvårigheter; läsning; läsförståelse; dyslexi;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuas sex olika pedagoger i årskurser från förskoleklass till mellanstadiet. Lärarna berättar om hur de upptäcker och åtgärdar lässvårigheter. Lärarnas berättelser jämförs med andra studier och litteratur om lässvårigheter. LÄS MER

  4. 4. HDQ-S Hidden Disabilities Questionnaire – Svensk version

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Martina Culjak; Louise Wallberg; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; språkstörning; självskattning; tidig upptäckt; komorbiditet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Vi har översatt, anpassat och provat ut ett engelskt självskattningsmaterial, Hidden Disabilities Questionnaire (HDQ), på svenska elever i årskurs 3-6 samt utformat en motsvarande elevskattning för deras lärare. Syftet med studien var att skapa ett självskattningsmaterial för tidig upptäckt av dolda svårigheter, som till exempel dyslexi. LÄS MER

  5. 5. Skolans engageman inom dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cornelia Applehoff; Ylva Svebrant; [2010]
    Nyckelord :Diagnos; Dyslexi; Insats; Pedagog;

    Sammanfattning : Skolans engagemang inom dyslexi- Hur ser verksamma pedagoger på sin kunskap om dyslexi?är ett arbete av Cornelia Applehoff och Ylva Svebrant. En undersökning om den kunskap fyra pedagoger och två rektorer på tre olika skolor har om dyslexi. Arbetet undersöker även vilka insatser skolorna sätter in för att hjälpa eleverna. LÄS MER