Sökning: "Uppsala kommun förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Uppsala kommun förskola.

  1. 1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. "Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berglund; Elly Stenegärd; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; riktlinjer; samtalsunderlag; unikum;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Barns integritet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barnskötare förhåller sig till barns personliga integritet i förskolan för att främja lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Jatala; Johanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :integritet förskola sociokulturellt perspektiv intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare och barnskötare förhåller sig till barns personliga integritet i förskolan för att främja barns lärande. Det är en kvalitativ studie och empirin producerades genom att använda semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Är språkarbetet "hemligt"? : En kvalitativ textanalys om hur språkarbetet beskrivs på förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Evelina Almqvist; Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Kommunal förskola; fristående förskola; språkarbete; hemsidor och Läroplan för förskolan Lpfö18;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskolor, både kommunala och fristående, beskriver sitt arbete med språk på sina hemsidor. Studien ville bidra med en diskussion om detta fenomen ur ett didaktiskt perspektiv för att belysa relationen mellan förskollärares arbete med språk och barnens lärande. LÄS MER

  5. 5. Tillsyn av fristående förskolor: kommunala tjänstemäns upplevelser av tillsyn på statligt uppdrag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Kyander; [2022]
    Nyckelord :inspection; control; public sector; municipality; local government; civil servant; preschool; Tillsyn; kontroll; offentlig förvaltning; kommun; tjänsteman; förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur kommunala tjänstemän, som arbetar med tillsyn av fristående förskolor, genomför tillsynen och om lojalitetskonflikter uppstår i deras arbete relaterat till demokrati-, rättssäkerhets-, effektivitets- och professionsvärden. Syftet med studien är att, genom intervjuer med totalt 17 tjänstemän, öka den empiriska kunskapen om två relativt outforskade delar av den kommunalaförvaltningen: tjänstemäns uppfattningar om lojalitetskonflikter och kommuners tillsyn av fristående förskolor. LÄS MER